ZF Investiţi în România! Cristi Sălceanu, Bolt România: Avem peste 10.000 de şoferi şi cred că este loc de o dublare. Suntem în 18 oraşe şi mai avem 3-4 în pregătire pentru anul acesta

Autor: Alex Ciutacu 14.09.2021

Compania avea peste 5.000 de şoferi în martie 2021  Bolt România s-a mai extins în 12 oraşe de la începutul anului Investiţiile realizate până acum de estonieni în piaţa locală sunt de ordinul „milioanelor de euro“.

Compania estoniană Bolt are în România peste 10.000 de şoferi pe verticala de ride-hailing, dublu faţă numărul comunicat în urmă cu şase luni, în contextul în care platforma operează astăzi în 18 oraşe din ţară, a explicat Cristi Sălceanu, country manager al Bolt România, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Noi am trecut deja de 10.000 de şoferi şi cred că este loc şi pentru o dublare. Dacă ne uităm la un indicator foarte simplu legat de cât de mare este piaţa, noi ne uităm la fiecare oraş şi ne gândim că fiecare locuitor ar putea face cel puţin o cursă pe lună cu un serviciu de ride-hailing. Din acest punct de vedere credem că piaţa mai poate creşte cu nişte multiplicatori“. 

Bolt România a spart gheaţa în luna martie printr-un răspuns la o solicitare a ZF conform căruia avea peste 5.000 de şoferi. Datele sunt cu atât mai importante cu cât piaţa este în formare, iar platformele de ride-hailing ezită să transmită, de obicei, numărul şoferilor parteneri. 

„Nu aş putea spune cu exactitate care este distribuţia între full-time şi part-time, cumva aici este unul dintre marile beneficii, îţi poţi face programul cum vrei şi când vrei. (...) Pot spune că sunt câteva mii de şoferi care fac această activitate permanent, adică apro­ximativ 40 de ore pe săptămână, cel puţin“. 

Compania estoniană dezvoltă în România serviciul de ride-hailing, serviciul de micromobilitate prin trotinete electrice, serviciul de livrare Bolt Food şi, în curând, serviciul de car-sharing Bolt Drive. În ceea ce priveşte serviciul de ride-hailing, acesta a ajuns deja în 18 oraşe. 

„Bolt a fost lansat în Estonia în 2013, în România a intrat în 2016 în Bucureşti, Cluj şi Timişoara în 2018, apoi a urmat o perioadă destul de agitată cu legea specifică pentru transportul alternativ, realizată în 2019. A venit perioada cu pandemia şi am început să lansăm oraşe noi în noiembrie 2020, cu Iaşi, Braşov, Constanţa, iar anul aceasta am continuat în forţă, lansând încă 12 oraşe“. 

Concret, compania a trecut de la cele mai mari oraşe, la oraşe de dimensiuni medii, iar acum s-a îndreptat chiar şi către oraşe care au circa 100.000 de locuitori. „Nu avem un plan foarte fix, nu am în obiectiv să lansez un anumit număr de oraşe până la finalul anului. (...) Mai avem 3-4 oraşe în pregătire anul acesta. Rămâne de văzut şi pe anul viitor ce se mai poate face. Va depinde foarte mult şi de performanţa oraşelor pe care le avem deja“. 

Anul 2020 şi începutul pandemiei au adus o lovitură puternică asupra mobilităţii, iar activitatea operatorilor de transport a scăzut vertiginos. Drept dovadă, ruşii de la Yandex au decis anul trecut să iasă din România cu platforma de ride-hailing Yango. 

„2020 a fost un an foarte agitat, nu ştia nimeni ce se va întâmpla pe termen mediu şi lung, am pornit cu o scădere de peste 80% în martie-aprilie, aproape că se putea desfiinţa activitatea.“

„Cu toate acestea, noi am rămas optimişti şi niciun angajat Bolt nu a fost concediat pe motivul scăderii activităţii, faţă de alte companii din domeniu care şi-au redus inclusiv numărul de angajaţi“. 

Sălceanu a subliniat că activitatea Bolt România a ajuns astăzi semnificativ peste nivelul din 2019, fără a oferi date precise. 

„Pot să vă spune că în momentul acesta avem milioane de curse ride-hailing lunar şi lucrul acesta nu se întâmpla în 2019. E vorba de un multiplicator faţă de perioada anterioară pandemiei“. 

Investiţia Bolt în România până la acest moment este de ordinul „milioanelor de euro“, întrucât compania investeşte constant în lansare de noi oraşe, bonusuri pentru şoferi şi reduceri pentru pasageri. 

„Bolt este foarte hotărât să fie o prezenţă pe termen lung în România şi ca urmare investiţiile pe care le facem în acest moment au în vedere tocmai această intenţie, de a fi prezenţi aici pe termen foarte lung şi, în consecinţă, se alocă fonduri semnificative din partea grupului către România“. 

Potrivit informaţiilor oficiale, activitatea Bolt în România se desfăşoară prin intermediul companiei Bolt Services Ro SRL, care a înregistrat o cifră de afaceri de peste 31,3 milioane de lei în 2020. 

Cu toate acestea, invitatul a explicat că modul în care este structurată activitatea companiei face ca cifra de afaceri să nu fie cel mai bun indicator pentru amploarea fenomenului. El a spus că valoarea totală a curselor realizate de şoferii Bolt se ridică la „zeci de milioane de euro“. 

„Am mai văzut articole legate de cifra de afaceri a Bolt şi a concurenţilor care sunt mai mult sau mai puţin corecte pentru că felul în care este organizată compania nu este reflectat în cifrele pe care le puteţi observa în datele de la Camera de Comerţ şi Industrie, spre exemplu. Dar, dacă mă refer strict la valoarea curselor pe care le fac şoferii, aceasta a crescut odată cu creşterea numărului de curse şi vorbim aici de zeci de milioane de euro“.