ZF Investiţi în România! Producătorul de prăjituri Natural din Slatina, care deţine brandul Accasă, exportă în 33 de ţări şi face afaceri de 35 mil. lei. Compania analizează de 5-6 ani piaţa HoReCa pentru a vedea ce nevoi au jucătorii

Autor: Alex Ciutacu 24.09.2021

Compania Natural din Slatina are în pregătire mai multe investiţii, printre care şi un proiect de circa 3 milioane de euro pentru o linie de fursecuri şi umpluturi, care se adaugă dezvoltării de 15 milioane de euro derulate de companie în ultimii ani, a explicat Elena Zoica, director comercial, Natural, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„A treia etapă din investiţia de 15 milioane de euro s-a finalizat cu succes la finalul anului trecut şi secţia de prăjituri este finală, fiind o secţie modernă cu care ne mândrim. Acum am intrat în etapa a patra, adică secţia de fursecuri şi de umpluturi. Este o completare la cei 15 milioane de euro, la care se adaugă încă 20% pentru finalizarea acestui proiect“. 

Natural este o companie fondată în 1991 de soţii Florina şi Dumitru Popescu, iar în prezent produce în două fabrici situate una lângă cealaltă în Slatina. 

„Intenţionăm mutarea în totalmente a producţiei într-o singură clădire şi pentru cealaltă clădire avem un nou proiect pe care vrem să îl dezvoltăm“, a declarat Elena Zoica, fără a oferi la acest moment mai multe detalii despre planul Natural pentru vechea clădire. 

Ea a menţionat doar că Natural mai are în lucru trei proiecte noi de investiţii în total. Unul dintre planurile cu care vine compania în continuare ţine de segmentul HoReCa, într-un proiect cu care compania vrea să atace piaţa în perioada următoare. 

„Vom adresa clienţilor din HoReCa produse destinate special şi aşteptăm deschiderea evenimentelor pentru a putea face lansarea acestei game adresate acestei categorii de clienţi. E o noutate pentru noi, nu activam până acum în această piaţă, dar o avem în vedere de 5-6 ani, ştim exact ce dorim să le vindem, ce îşi doresc să cumpere şi avem toate resursele“. 

Natural produce în acest moment sub brandul Accasă, atât pentru piaţa locală, cât şi pentru export. Producătorul vrea să poziţioneze mai bine în piaţă şi brandul Irina, cu care ţinteşte segmentul tinerilor. 

„Noi vindem atât în retailul modern, cât şi în piaţa tradiţională, ambele sunt foarte importante. Consumatorii sunt diferiţi, unii sunt prezenţi doar într-o piaţă, dar sunt consumatori care sunt prezenţi în ambele pieţe“. 

Totodată, un segment important din vânzări se adresează aşa-numitelor proiecte de mărci private, care sunt în creştre de la 8% din totalul vânzărilor către 13-14%, pe fondul eforturilor companiei de a accelera acest segment. 

Compania din Slatina exportă produse în 33 de ţări, iar activitatea de vânzare peste graniţe a crescut anul trecut spre 40% din totalul vânzărilor. Pentru anul acesta, compania plănuieşte să depăşească şi acest prag. Producătorul povestea anul trecut pentru ZF că unele pieţe la export necesită timp, unul dintre exemple fiind piaţa din Australia, unde intrarea a durat 4 ani. 

„Acum suntem în anul 2 pentru Mexic şi nu am exportat încă nimic. De doi ani de zile lucrăm pe proiecte pentru Mexic, am ajuns la porţile retailerilor, ne-am întâlnit cu ei, am povestit, dar sunt convinsă că vom ajunge să vindem. (...) Pe piaţa din SUA suntem pe picior de lansare, am finalizat inclusiv etichetarea care este complicată pentru state, şi ne pregătim pentru octombrie-noiembrie pentru prima livrare. Pentru piaţa din SUA lucrăm de 1 an şi 8 luni“. 

Între comportamentele de consum în schimbare şi presiunile pe costuri, un producător ca Natural se regăseşte în 2021 într-un ring de box. 

„Suntem în ringul de box sau într-o cuşcă K1, unde în spate avem furnizorii, în faţă avem retailul modern, şi noi suntem la mijloc. Furnizorul împinge din spate şi încearcă să implementeze modificările de preţ şi tu ca producător eşti constrâns pentru că depinzi de el. Retailul modern acceptă sau nu acceptă modificările de preţ sau intră într-o lptă, şi tu eşti la mijloc şi încercă să găseşti echilibrul dintre cele două“.

Creşterile de costuri au venit atât dinspre materiile prime, unde anumite categorii au creşteri şi de 20%, dar şi în ceea ce priveşte costurile cu energia. Totodată, piaţa se confruntă cu o criză în zona de ambajale. 

Cifra de afaceri a Natural s-a situat în 2020 la 35 de milioane de lei, după o creştere de sub 10%, iar pentru anul acesta compania ţinteşe o evoluţie de plus 10%. Numărul de angajaţi al companiei se situează aproape de 180 de salariaţi.