Afaceri şi politică: Germania este o ţară dependentă de SUA pentru securitate, China pentru creştere şi UE pentru influenţă. Industria auto germană se află în faţa unei ameninţări existenţiale generate de dispariţia viitoare a motorului cu ardere internă

Autor: Catalina Apostoiu 19.09.2021

Giganţii industriei germane, în special ai celei auto, se află în faţa unui moment de răscruce, în care tehnologia îi obligă să treacă prin transformări majore pentru a rămâne relevanţi.

În acest context, aceştia îşi întorc cu îngrijorare privirile către Berlin, de al cărui ajutor au nevoie pentru a trece cu bine peste acest moment şi pentru a naviga prin tensiunile geopolitice. Berlinul s-a bazat la rândul său pe ei pentru a influenţa comportamentul Chinei sau Rusiei. Prin iniţiativa „Wandel durch Handel“, schimbare prin comerţ, Germania a sperat că poate schimba lucrurile la nivel politic în ţările cu probleme.

În sălile de consiliu ale acestor giganţi începe să se contureze tot mai puternic un sentiment de urgenţă, odată cu realizarea faptului că modelul economic german se apro­pie de limitele sale, scrie Bloomberg.

Industria auto germană se află în dezavantaj de la scandalul Dieselgate din 2015, aflându-se acum în faţa unei ameninţări existenţiale generate de dispariţia viitoare a motorului cu ardere internă. Şi totuşi, cea mai mare economie europeană nu este suficient echipată pentru a face tranziţia către tehnologii mai curate, digitale.

Alegerile din 26 septembrie sporesc tensiunile. Succesorul lui Merkel va moşteni o ţară depen­dentă de SUA pentru securitate, China pentru creştere şi UE pentru influenţă. Găsirea unui loc în lume pentru Germania în paralel cu realizarea unei transformări econo­mice majore va reprezenta o sarcină monu­mentală.

„Trebuie să fii optimist cu privire la viitor pentru a reuşi în business“, spune Georg Schaeffler, fiul fondatorilor gigantului Schaeffler. ìDacă tatăl şi unchiul meu au avut încrederea necesară pentru a lansa o companie imediat după ce-l de-al doilea război mondial, atunci şi noi putem avea succes în actuala transformareî.

Mulţi dintre giganţii industriei germane trec prin transformări majore pentru a rămâne relevanţi. Daimler merge mai departe cu o listare separată a diviziei de camioane, Siemens se divizează în entităţi mai mici, mai agile, iar VW trece printr-o transformare de 73 mld de euro pentru a plasa bateriile în centrul autovehiculelor sale.

În contextul transformărilor, liderii acestor giganţi privesc către Berlin cu un anumit grad de nelinişte, fiind îngrijoraţi de siguranţa şi costul energiei pe măsură ce Germania renunţă treptat la cărbune şi energie nucleară şi de birocraşua care afectează proiecte ca noua fabrică a Tesla. Aceştia se tem de asemenea că vor fi prinşi la mijlocul tensiunilor dintre SUA şi China.

Este o competiţie globală. Din partea Berlinului aceştia au nevoie de o atitudine mai pragmatică şi încrezătoare,