Criza de şoferi de camion se adânceşte. Crăciunul este în pericol

Autor: Catalina Apostoiu 22.09.2021

Europa este puternic afectată de o penurie de şoferi de camion, problema fiind acută îndeosebi în Marea Britanie. Rafturile maga­zinelor rămân goale, iar producătorii îşi închid linii de producţie, multe grupuri de logistică pregătindu-se pentru un Crăciun dramatic în condi­iile în care retailerii avertizează că multe bunuri nu vor fi în stoc. În SUA, lipsa de şoferi de camion este atât de severă, încât unii manageri de flote caută forţă de muncă peste graniţe.

În Europa, criza de şoferi de camion se va adânci anul viitor odată cu creşterea salariilor şi accentuarea penuriilor de forţă de muncă, a avertizat şeful uneia dintre cele mai mari companii de transport din lume, relatează Financial Times.

Luis Gomez, preşedinte pe Europa în cadrul XPO Logistics, o companie de transport de marfă listată în New York, se aşteaptă ca această criză să perturbe Crăciunul, noi reglementări din UE urmând să pună şi mai multă presiune pe retaileri şi productăori anul viitor.

În Marea Britanie, companiile de transport pun deficitul pe seama Brexitului, dar şi a pandemiei. Recent, publisherii şi retailerii au avertizat cu privire la posibile întâr­zieri în livrarea cărţilor de Crăciun pe fondul acestui deficit, scrie The Guardian.

Un studiu realizat de Transport Intelligence relevă că pe lângă Marea Britanie, cele mai afectate ţări europene sunt Polonia şi Germania, potrivit globalcoldchainnews.com.

Estimările Ti arată că deficitul din Polonia era de aproximativ 124.000 de şoferi în 2020. Polonia este una dintre cele mai afectate ţări europene, deficitul pe 2020 fiind de aproximativ 37%.

În Germania, între 45.000 şi 60.000 de şoferi de camion „lipseau“ de pe piaţă în 2020, iar numărul este în creştere. Deficitul este aşteptat să atingă 185.000 de şoferi până în 2027. Franţa se confrunta în 2019 cu un deficit de aproximativ 43.000 de şoferi de camion. În Spania, deficitul se ridica la 15.340 în 2020.

Preşedintele XPO Logistics arată că criza la nivel european nu se va tempera anul viitor din cauza intro­ducerii unor reglementări europene mai dure privind transportul rutier comercial, relatează Financial Times.

„Noile reglementări vor intra în vigoare pe 21 februarie şi vor crea noi constrângeri de capacitate şi inflaţie“, a declarat acesta, adăugând că se va înregistra o creştere a cos­turilor de transport „în urmă­toarele 18 luni cel puţin“.

Din februarie, şoferii de camion vor fi supuşi unor reglementări mai stricte menite să protejeze forţa de muncă de condiţii precare de muncă şi salarii scăzute.

În SUA, deficitul de şoferi de camion a devenit atât de pronunţat, încât unii administratori de flote caută forţă de muncă peste graniţe, notează Financial Times.

America s-a confruntat dintotdeauna cu un astfel de deficit, însă pandemia l-a accentuat odată cu închiderea şcolilor de pregătire, demisia unor şoferi şi introducerea unor sisteme mai stricte de testare pentru droguri şi alcool, arată Bob Costello, economist-şef la American Trucking Associations.