Afaceri de la zero. Georgiana Ştefănoaei şi Sebastian Ţiplea au pornit din pasiune un atelier de parfumerie în Sibiu şi vor să ducă brandul Matca în toată Europa

Autor: Miruna Diaconu 29.09.2021

Firma a fost deschisă în 2019, însă abia în septembrie 2020 a fost lansat site-ul, iar în prezent produsele Matca se găsesc într-un magazin din Bucureşti, urmând să fie listate în mai multe magazine din ţară şi din străinătate.

Georgiana Ştefănoaei şi Sebastian Ţiplea, doi antreprenori din Sibiu, au pornit din pasiune un atelier de parfumerie şi au în plan să ducă brandul Matca în toată Europa. Firma a fost înfiinţată în 2019, însă produsele au fost lansate în septembrie 2020, iar la un an de activitate antreprenorii sunt în discuţii cu mai multe magazine din străinătate pentru a se extinde. Povestea Atelierului Matca a început din pasiunea celor doi antreprenori pentru parfumuri, iar după ce au participat la un curs de antreprenoriat au luat decizia de a-şi deschide propriul business. Georgiana Ştefănoaei este absolventă de Comunicare şi relaţii publice, ulterior lucrând în vânzări şi marketing, pe când Sebastian Ţiplea a urmat cursurile unei facultăţi de arte, lucrând ca art director în mai multe agenţii de publicitate. „Businessul a fost deschis în 2019, dar în septembrie 2020 am lansat

site-ul, în acest interval amândoi am lucrat pentru a putea investi gradual în business. În această perioadă de timp, Sebastian a lucrat la identitatea vizuală, eu am lucrat la reţete, am căutat furnizori”, spune Georgiana Ştefănoaei. Echipa atelierului este formată doar din cei doi fondatori, Georgiana se ocupă cu partea de reţetele parfumurilor, pe când Sebastian de tot ce înseamnă identitate vizuală. Pe viitor, cei doi au în plan să îşi extindă echipa. Parfumurile create în Atelierul Matca sunt naturale, realizate doar din ingrediente naturale, adică din plante, flori, rădăcini sau lemn sub forma unor uleiuri esenţiale, răşini, extracte şi absoluturi. Reteţele parfumurilor Matca sunt realizate de Georgiana Ştefănoaei, care spune că pentru a ajunge la reţeta potrivită e nevoie de multe încercări.

„Ne achiziţionăm materia primă din toate colţurile lumii, din România, Thailanda, Franţa, Italia, India. Este un proces de lungă durată până să ne alegem materia primă pe care să o folosim în parfum, chiar dacă provin de la aceeaşi plantă, ingredientele pot să difere foarte mult de la un furnizor la altul. O mică diferenţă poate avea un impact foarte mare în parfumul final şi, spre exemplu, până să ne alegem absolutul de tabac l-am comandat din trei locuri diferite şi l-am ales pe cel care ne-a plăcut nouă cel mai mult”, explică Georgiana Ştefănoaei.  Parfumurile se adresează atât femeillor, cât şi bărbaţilor. Preţul unui astfel de parfum variază în funcţie de ingredientele pe care le conţine, însă preţul mediu este în jur de 300 lei pentru o sticlă de 30 ml. Sub brandul Matca există şapte parfumuri, iar în perioada următoare cei doi antreprenori vor lansa încă trei parfumuri sub formă solidă.  Cei doi spun că la început s-au gândit că o să le fie dificil să aibă un business online cu parfumuri, având în vedere că este un produs pe care clienţii doresc să îl încerce, însă, au lansat încă de la început un set de mostre pe care clienţii îl pot achiziţiona şi descoperi care este parfumul potrivit lor.  Parfumurile Matca se găsesc pe site-ul matcanaturals.com, însă, pot fi cumpărate şi din magazinul Ototo din Bucureşti.  „Suntem în discuţii şi vom fi prezenţi în mai multe locaţii, în principiu în Bucureşti, dar suntem în discuţii şi cu câteva magazine din afara ţării. Retailerii au venit către noi, nu am început să căutăm activ, bineînţeles vom fi prezenţi şi în Sibiu, Iaşi, dar şi alte alte părţi ale ţării”, spune Sebastian Ţiplea. La un an de activitate, cei doi fondatori spun că deşi s-au lansat într-un context atipic marcat de pandemie, au reuşit să crească în fiecare lună astfel încât businessul să se autosusţină.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

► Proiect editorial susţinut de Vodafone Business