ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect realizat de ZF şi Alpha Bank. Un antreprenor a investit 300.000 de euro într-o bragagerie din Bucureşti după mai mulţi ani în care a produs bragă. Bragageria Bogdania a fost deschisă anul acesta

Autor: Miruna Diaconu 30.09.2021

Investiţia în prima bragagerie din Bucureşti, un bistrou unde se serveşte şi băutura răcoritoare bragă - cu origini turceşti, dar care are o îndelungată istorie locală -, a fost la circa 300.000 de euro, spune Dragoş Bogdan, proprietarul Bragageria Bogdania din Capitală. Banii au mers atât către achiziţia şi renovarea casei care găzduieşte localul, cât şi către amenajare.

Povestea businessului îşi are începuturile în urmă cu câţiva ani, când antreprenorul avea o afacere cu produse tradiţionale provenite din aproape toate zonele ţării. Zona de sud a  României era mai puţin reprezentată, ceea ce l-a făcut să aleagă braga de la producătorii locali.

„După ce am încheiat afacerea cu produse tradiţionale, singurul produs care mi-a rămas la inimă a fost braga. Asta se întâmpla în 2015. Cu un an înainte, făcusem o ex­cursie prin ţările fostului Imperiu Otoman pentru că am vrut să văd pe unde mai găsim bragă, ce reţete mai sunt.“

În 2015, el a decis să îşi facă propriul atelier de bragă, proces care a durat cam un an, de la gă­sirea unei reţete potrivite până la realizarea pe comandă a echipamentelor de producţie a băuturii, explică Dragoş Bogdan, proprietar al Bragageria Bogdan, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare, un proiect realizat de ZF şi Alpha Bank.

Braga este o băutură răcoritoare din cereale, realizată din făină de grâu şi făină de porumb sau mei, iar gustul este unul dulce acrişor. Ea poate fi consumată alături de covigri sau diferite plăcinte, spune antreprenorul. Braga are rădăcini în zona balcanică, unde se găseşte chiar şi astăzi. Băutura era una populară şi pe teritoriul României, însă, în prezent, există prea puţini producători de bragă, astfel că notorietatea acestui produs a scăzut semnificativ.

„Foarte mulţi dintre cei mai în vârstă s-au întâlnit cu braga în tinereţe. Cei tineri nu au idee despre ce e vorba. Cu ei, a trebuit să pornim de la zero. Imaginea pe care am încercat să o creez în jurul acestui produs nu este cea a unui produs tradiţional. A trebuit să vin cu o imagine care să se apropie de ceea ce se întâmplă astăzi“, spune el.

Începând cu 2015 şi până în prezent antreprenorul a avut un mic atelier de producţie de bragă pe care o vindea mai ales online. Acum el a deschis şi un bistro, construit în jurul acestei băuturi.

Bragageria Bogdania a fost deschisă anul acesta şi, deşi braga e elementul central, clienţii pot găsi în meniu şi mâncare, cafea la nisip sau rahat turcesc făcut în casă. Ideea antreprenorului a fost să aducă la un loc produse cam din aceeaşi perioadă în care era şi braga populară. Investiţia totală în business a fost de 300.000 euro, dar aici e inclusă şi achiziţia clădirii în care se află bragageria. Capacitatea restaurantului este de 45 de locuri la interior şi de circa 30 pe terasă , însă, Dragoş Bogdan spune că momentan numărul de clienţi variază puternic.

„Trăim vremuri foarte tulburi şi, având în vedere că nu suntem stăpâni pe ceea ce se va întâmpla peste o lună sau două, suntem supuşi normelor de siguranţă sanitară. În mod normal, ar fi nevoie de circa şase luni ca un local să se stabilizeze pe piaţa HoReCa. În cazul nostru, e nevoie de 1-3 ani. Fiind singura bragagerie, lucrurile trebuie privite pe o perioadă mai lungă de timp, trebuie să promovăm un produs necunoscut“, mai spune Dragoş Bogdan.