ZF Agropower. Alexandra Toderiţă, Centrul Român de Politici Europene: „E o nevoie extraordinară de implicare a sectorului economic în susţinerea învăţării practice a elevilor“

Autor: Florentina Niţu 01.10.2021

Alexandra Toderiţă, director executiv, Centrul Român de Politici Europene (CRPE), parte din consorţiul Creştem prin educaţie agricolă (CEA), consideră că fer­mierii români, dar şi jucătorii străini din agrobusiness ar trebui să se implice mai mult în susţinerea învăţării practice a elevilor din liceele cu profil agricol, pentru că o parte din aceştia vor aco­peri golurile deficitului de personal calificat din domeniu.

„E o nevoie extraordinară de implicare a sectorului economic în susţinerea învăţării practice a elevilor, fie în forma de învăţământ clasic, fie în forma de învăţământ dual. În agri­cul­tură stăm foarte prost, anul trecut erau doar 300 de elevi înscrişi în învăţă­mân­tul dual. Trebuie să strân­gem rându­rile“, a spus Alexandra Toderiţă în emisiunea ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Profi.

Aceasta adaugă că o statistică din 2017 - cea mai recentă - arată că doar 10% dintre elevii înscrişi în învăţământul profesional şi tehnic erau înscrişi în programe care combinau învăţarea în şcoală cu învăţarea la locul de muncă, adică făceau practică la un agent economic.

„În agricultură aveam un parteneriat cu un agent economic la 16 elevi, deci media este extrem de scăzută. Pentru anumite specializări ajungem ca un agent economic să primească în practică 50 de elevi, de exemplu la horticultură şi apicultură. Chiar şi în agroturism avem 13 elevi la un operator”, întăreşte Toderiţă.

Mai mult, ea spune că şi domeniul agricol a decăzut din punct de vedere al învăţământului, deoarece în 20 de ani, numărul liceelor preponderent agricole a scăzut de la 120 la 57. În 2020 – 2021 erau 6.886 de elevi înscrişi la un liceu cu profil agricol, faţă de 9.200 de elevi în 2016, arată reprezentanta CRPE.

„Noi lucrăm cu 12 licee agricole din România de peste 6 ani. Când am început, în 2015, nu se discuta despre învăţământul liceal agricol, chiar dacă România are un imens potenţial în acest domeniu. În noile strategii europene, Europa investeşte din ce în ce mai mult în ferme de familie, în conservarea biodiversităţii, în venituri extra pentru fermieri, toate acestea fiind atuuri pentru România cu fermele ei multe şi mici şi cu diversitatea peisajelor”, a mai spus Alexandra Toderiţă.

Totodată, ea susţine că CRPE estimează că în România cele mai multe locuri de muncă până în 2030 vor fi destinate lucrătorilor calificaţi în agricultură şi pescuit. Astfel, peste 20% din totalul locurilor de muncă care vor fi create vor fi în domeniul agricol. „Liceele agricole trebuie să fie pe radarul autorităţilor publice, al investiţiilor şi al interesului elevilor, pentru că sectorul performează din ce în ce mai bine. Noile tehnologii pot face din agricultură unul din sectoarele fanion ale economiei şi credem că există un imens potenţial pentru revitalizarea satului românesc şi a scăpării migraţiei populaţiei rurale, fenomen care nu a fost destrămat nici de pandemie.”