ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Adelina Badea, CEO al Mobexpert: Ne-am propus ca anul acesta să avem o creştere de circa 12% faţă de 2019. În ceea ce priveşte expansiunea, mizăm pe magazine mici. În 2019, ultimul an de dinainte de pandemie, grupul Mobexpert a avut afaceri de peste 200 de milioane de euro

Autor: Miruna Diaconu 14.10.2021

Grupul are activităţi integrate, adică are şi producţie şi logistică şi retail, toate proprii În prezent, există 11 magazine Mobexpert mari, iar în total retailerul are 26 de magazine proprii şi partenere.

Grupul Mobexpert, cu activităţi în producţia şi retailul de mobilier, un business controlat de antreprenorul Dan Şucu, şi-a bugetat pentru acest an o creştere a cifrei de afaceri de 10-12% faţă de 2019. Adelina Badea, CEO al Mobexpert, spune că a fost luat drept bază de comparaţie acest an şi nu 2020, marcat de pandemia de COVID-19 şi de restricţiile care au venit la pachet odată cu această criză sanitară globală. În 2019, ultimul an de dinainte de pandemie, grupul Mobexpert a avut afaceri de peste 200 de milioane de euro.

Anul 2020 a fost dificil pentru grupul românesc din industria de mobilă având în vedere că izbucnirea pandemiei a reprezentat un moment de incertitudine cu privire la ce urma să vină. Astfel, Mobexpert a fost printre primii retaileri din România care au luat decizia de a-şi închide temporar magazinele fizice.

„A fost foarte greu pentru noi să vedem magazinele închise pentru prima dată în aproape 30 de ani de activitate. Ceea ce a fost îmbucurător a fost faptul că majoritatea clienţilor s-au mutat destul de rapid din offline în online, trecerea a fost uşoară. Faptul că am fost foarte bine pregătiţi atât cu echipa din online, cu site-ul, cât şi cu centrele logistice, asta ne-a ajutat foarte mult în acea perioadă“, explică Adelina Badea.

În ceea ce priveşte cifrele pentru anul acesta, ele vor depinde foarte mult de ceea ce se va întâmpla pe finalul lui 2021, având în vedere că ultimele trei luni din an sunt cele mai aglomerate pentru companie în mod normal. Ele sunt totodată şi cele mai bune ca vânzări. În primele nouă luni din an, vânzările Mobexpert au mers conform estimărilor iniţiale.

Evoluţia pozitivă a businessului în acest an - până în prezent - poate fi pusă pe seama mai multor factori, cum ar fi faptul că oamenii au continuat să achiziţioneze mai mult online. Totodată, investiţiile grupului în tehnologie pe partea de logistică au contribuit semnificativ la îmbunătăţirea serviciilor de livrare. Nu în ultimul rând, compania a început să se extindă pe segmentul magazinelor offline de mai mici dimensiuni.

„În 2019, online-ul reprezenta circa 15% din business, iar acum suntem undeva la 25% cotă de piaţă a acestui segment. Spre comparaţie, în 2017 acest canal de vân­zări contribuia cu doar 5% la încasări. Nu cred că o să ne mai întoarcem la acele pro­cente, trendul va fi doar ascendent“, explică Adelina Badea, CEO al Mobexpert, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare, un proiect realizat de Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Tot în ceea ce priveşte schimbările din comportamentul de consum, ea adaugă că apetit pentru mobilier şi decoraţiuni există încă, după un 2020 bun pentru această piaţă şi pentru businessul Mobexpert. „Clienţii sunt foarte orientaţi către confort, către a-şi dota propriile locuinţe. Totodată, au mers foarte bine creditele. Clienţii cumără foarte mult în rate. Se întâmpla şi înainte de pandemie, dar începând cu august 2021 am văzut o creştere mai rapidă a creditelor.“

În acest context, Mobexpert a continuat şi anul acesta extinderea în ţară, astfel că un proiect al producătorului de mobilă este să meargă cu magazine de dimensiuni mai reduse în oraşe importante din ţară. În mod normal, magazinele standard ale reţelei măsoară între 8.000 şi 10.000 mp.

„Deschiderea de magazine mai mici am început-o anul acesta, cu o primă unitate în Craiova. E vorba de magazine care măsoară între 1.000 şi 2.000 mp, de spaţii inspiraţionale şi foarte tehnologizate. Aici clientul vine, se inspiră şi fie cumpără, fie comandă apoi din online.“

Pe 25 noiembrie, Mobexpert va deschide un alt magazin pe acest format în Ploieşti, iar grupul va continua proiectul şi în următorii doi ani. „Vrem să ajungem cam în fiecare oraş mai mare, precum Baia Mare, Alba Iulia şi Ploieşti. E vorba de centre urbane unde avem magazine partenere sau de localităţi unde nu suntem deloc prezenţi“, spune ea.

În prezent, există 11 magazine Mobexpert mari, iar în total retailerul are 26 de unităţi proprii şi partenere.

Grupul are 2.100 de salariaţi care lucrează în retail, producţie şi logistică. „Una dintre principalele probleme cu care ne confruntăm este lipsa de personal, cu toate că mulţi dintre angajaţii Mobexpert sunt de ani buni în cadrul firmei.“

„Expansiunea înseamnă însă şi angajaţi noi pe care îi găsim foarte greu, în special când vine vorba de oameni cu competenţe tehnice.“

Adelina Badea mai spune că anul acesta una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă Mobexpert este legată de costurile logistice ridicate. Însă un avantaj al grupului este faptul că are şi producţie proprie, astfel că, nu depinde de importurile din China. Circa 60% din produsele Mobexpert sunt realizate în fabricile proprii. O altă parte a bunurilor vândute în magazinele reţelei sunt „made in Europa“.