ZF Investiţi în România! Adrian Sandu, ACAROM: Uzinele din România trebuie să rămână competitive pentru a atrage noi modele auto

Autor: Bogdan Alecu 21.10.2021

Uzinele Dacia şi Ford trebuie să rămână competitive în următorii ani pentru a atrage pe plan local pro­ducţia unor viitoare modele, însă pentru a face acest lucru sunt nece­sare noi investiţii în infrastructură.

„Cu cât România este mai perfor­mantă ca ţară şi cu cât uzinele sunt mai performante în cadrul gru­purilor din care fac parte, cu atât vor atrage mai multe proiecte. Gradul de competitivitate al României trebuie să crească şi trebuie să vedem investiţii în infrastructura de transport rutier şi feroviar. Viteza logistică trebuie să crească pentru a rămâne mai competitivi decât alţii pentru a atrage în continuare noi modele“, a spus Adrian Sandu, secretar general ACAROM - Asociaţia Constructorilor de Automobile din România.

Uzina Ford a anunţat că din 2023 va produce o nouă utilitară mică la Craiova, iar din 2024 va produce o versiune electrică a acesteia tot în România. De partea cealaltă, la Mioveni Dacia va produce începând cu finalul acestui an modelul Jogger, practic un Logan break cu trăsături de crossover cum era vechiul Logan MCV lansat în 2006.

Criza componentelor electronice se adânceşte atât în industria auto locală, unde din această cauză Dacia şi Ford au produs în septembrie doar jumătate din cât ar fi produs într-o lună normală, iar în continuare sunt anunţate noi opriri. Mai mult, dacă înainte exista un calendar mai clar al situaţiei, de acum înainte producţia este dictată de fluxul de componente.

Producţia de automobile a scăzut cu 50% la nivelul lunii septembrie, la puţin peste 29.000 de maşini Dacia şi Ford, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

Producţia Dacia a scăzut cu 40% în septembrie, la aproape 22.000 de maşini, în timp ce la Ford declinul a fost mai puternic, de 67%, la aproape 7.200 de unităţi.

Septembrie este cea de-a patra lună din acest an în care s-au înregistrat scăderi de producţie faţă de perioada similară din 2020.

La nivelul primelor nouă luni ale acestui an s-au produs 315.000 de maşini, în creştere cu 3% faţă de perioada similară din 2020. Creşterea mai mare o are Dacia, de 7%, la aproape 194.500 de unităţi, în timp ce uzina Ford a punctat o scădere din cauza încetinirii puternice din septembrie.

„Dacă anul trecut aveam o lună şi jumătate de oprire a producţiei din cauza pandemiei, anul acesta deja am pierdut 35 de zile de la începutul anului. Dacă anul trecut am avut o criză în auto determinată de pan­demie, în 2021 avem una cauzată de lipsa componentelor electronice. Toate sectoarele au încercat să revină rapid după lockdownul din 2020 iar această revenire a pus presiune pe producă­torii de componente electro­nice. Nu au reuşit să livreze la produse mai mari, iar probleme sunt pe toate sectoarele, de la maşini, utilaje, echipamente IT&C şi autove­hicule“, a subliniat Adrian Sandu.

Avantajul uzinei Ford din Craiova este faptul că pe plan local este asamblat modelul Puma, cel mai bine vândut model Ford la nivel european, iar constructorul american prioritiează componentele şi spre România.

Cei de la Skoda au anunţat că începând cu data de 18 octombrie  şi până la finalul anului vor reduce drastic sau chiar opri producţia în Cehia, din cauza crizei microci­purilor.