ZF Logistica Businessului, un proiect ZF şi Element Industrial. Adriana Pălăşan, ARILOG: Potenţialul de expansiune în logistică este unul mare. Pentru investiţii industriale avem nevoie şi de investiţii în resursa umană

Autor: Bogdan Alecu 19.10.2021

♦ Dincolo de infrastructură, România are nevoie atât de păstrarea actualei forţe de muncă, cât şi de calificarea acesteia pentru a profita de trendul de „nearshoring“, de mutare a producţiei dinspre Asia spre Europa.

Adriana Pălăşan, preşe­din­tele Asociaţiei Române de Logistică - ARILOG subliniază faptul că România are nevoie de resursă umană pentru a rămâne atractivă în faţa investitorilor dar şi pentru a face faţă cererii din retail. În transporturi spre exemplu, mai bine de jumătate din şoferii de camion din România lucrează peste graniţă, iar pe piaţa locală există o problemă cu recrutarea lor.

„Pe lângă partea de calificare a forţei de muncă, mai avem şi problema de migrare a forţei de muncă. Discrepanţele salariale între România şi Europa de Vest pentru aceeaşi muncă sunt foarte mari, echipamentele şi calitatea vieţii în orarul de muncă sunt mult mai bune în afară şi noi nu avem nici legislaţia suficient de bună când vine vorba de importul de forţă de muncă. Cei care deja au venit, au căpătat o experienţă aici şi de a găsi loc de muncă mai bine plătit“, a spus Adriana Pălăşan.

În plus, problema aceasta se suprapune peste costul mai mic de transport de pe piaţa locală, cu toate că timpul de tranzit este mai mare decât la nivel european din cauza infrastructurii deficitare.

„Spre exemplu, în transporturi în România avem un număr mare de şoferi angajaţi dar un număr dublu de şoferi certificaţi, astfel încât mulţi sunt angajaţi în afară. Nu este numai în zona de şoferi problema“, a subliniat Adriana Pălăşan.

Ea a subliniat că discuţiile pentru o nouă unitate de producţie nu se pot realiza rapid, mai ales într-o perioadă de pandemie.

„Pe toată piaţa europeană există ten­dinţa de nearshoring iar în Ro­mânia vom vedea rezultatul în 3-5 ani. Ca să restructurezi, să ceri furnizorilor să facă lucruri noi, de aceeaşi calitate şi competitive, este nevoie de mai mult de un an, şi acela de pandemie“, a subliniat preş­edintele ARILOG.

Mai mult, pentru a atrage in­vestiţii, sunt necesare investiţii în forţa de muncă.

„Pregătirea tehnică de meserii a personalului este cea mai importantă. Este complicat să lucrezi în piaţa actuală cu persoane pentru care ai nevoie de un timp mare de pregătire. Trebuie să ne ocupăm de sistemul dual. Trebuie să existe o campanie masivă la nivel naţional pentru a creşte atrac­tivitatea acestora“, a spus Adriana Pălăşan.

Ea a declarat că în prezent sunt importante şi nodurile intermodale când vine vorba de transport, pentru o mai bună legătură între rutier, feroviar şi maritim.

„Discutăm şi despre infra­structură, iar localităţile mici care au spaţii şi terenuri trebuie să se gândească la astfel de proiecte şi să îşi arate disponibilitatea. Avem nevoie de parcuri industriale în apropierea infrastructurii moderne. Europa este bine pregătită pe partea feroviară. Sunt cereri de investiţii în terminale multimodale dar nu sunt pregătiţi CNAIR sau Ministerul Tran­s­por­turilor pentru a licita cu adevărat aceste puncte în care s-ar putea dezvolta aceste noduri multimodale“, a subliniat Adriana Pălăşan.

Din punct de vedere al centrelor logistice, expansiunea puternică a marilor dezvoltatori a îmbunătăţit con­diţiile de piaţă.

„România are nevoie de peste cei 5 mil. mp de astăzi. Depozitele deţinute sau operate de companii sunt improprii şi prea mici acum.“

„Când un retailer decide să-şi facă depozitul propriu, dacă nu are o strategie pe termen lung, prin care depozitul de astăzi să se tripleze în următorii 5-7 ani înseamnă că şi-a făcut calculele greşit. De aceea închirierea este cea mai bună opţiune pentru că te poţi extinde. Al doilea lucru este că în toate companiile bazele de date legate de produse nu sunt precise, nu au o acurateţe bună şi nu ajută companiile sau investitorii pentru o dimensionare optimă a depozitelor. Rezultatul e că de când iau decizia de a închiria un depozit, până la momentul mutării, spaţiul contractat este deja prea mic şi începe o nouă spirală a ineficienţei în care ei lucrează, operează şi operează ineficient pentru că marfa nu este poziţionată corect, nu au spaţiu de manevră şi nu pot pregăti marfa rapid“, a explicat Adriana Pălăşan.

În plus, ea a subliniat că nivelul de calitate al depozitelor creşte iar companiile îşi mută bunurile în noile clădiri.

Costurile de transport dinspre Asia a determinat companiile de pe piaţa locală să analizeze şi alte surse.

„Sunt companii româneşti care caută soluţii „exotice“ şi au găsit în Australia, Africa de Sud, America de Sud, unde chiar dacă sunt probleme legată de containerizare, sunt surse de încredere mai mare decât China în acest moment. Clienţii vor să aducă ce găsesc în Europa. Accesibilitatea este mai bună şi pot cumpăra cantităţi pentru a testa piaţa şi a face faţă cererii actuale. Sunt retaileri care au blocat aprovizionările în speranţa că se vor rezolva problemele actuale. În acest caz nu sunt nici apropiate de vechile tarife, actualele costuri de transport, dar nu sunt apropiate nici de tarifele dinspre Asia“, a spus preşedintele ARILOG.

Ea a subliniat că preţul transportului unui container dinspre China spre Europa a crescut de peste 10 ori, de la 1.500 de dolari la peste 15.000 de dolari.

„A ajuns să coste marfa dintr-un container cât transportul, în cazul produselor ieftine. Acestea nu vor mai veni dinspre Asia cel mai probabil, dacă vor mai veni.

Cu siguranţă produsele ieftine nu vor mai fi vândute de Black Friday unde de obicei se aşteaptă lumea la un preţ mai mic decât în mod normal. Al doilea aspect este că ceea ce înseamnă achiziţie la un  preţ rezonabil mediu-mic sunt surse suplimentare şi ţări suplimentare care livrează către România – cele din proximitate, precum Turcia, un furnizor foarte bun care a înregistrat o creştere de trafic. În vama din Turcia există deja o aglomeraţie de camioane care vin spre România“, a spus Adriana Pălăşan.