În prag de recesiune a profiturilor pentru alţii, transportatorii de containere câştigă mai bine ca niciodată

Autor: Catalina Apostoiu 19.10.2021

Şocurile de la nivelul lanţurilor de aprovizionare se intensifică, ameninţând să erodeze profiturile companiilor din întreaga lume. În Europa, presiunile generate de costuri, haosul de la nivelul lanţurilor de aprovizionare sunt aşteptate să apese asupra sezonul câştigurilor pe T3, pregătind investitorii pentru noi dezamăgiri. Iar deşi unele companii au reuşit să-şi protejeze profiturile transferându-şi costurile mai departe către consumatori, acestea riscă să-şi vadă vânzările scăzând pe viitor. Între timp, câştigurile companiilor de transport maritim ating cel mai ridicat nivel din 2008, iar unii producători le acuză de compor­tament de „cartel“.

Porturile lumii sunt din ce în ce mai aglomerate odată cu inten­sificarea şocurilor la nivelul lanţului global de aprovizionare, ameninţând să erodeze profiturile companiilor din întreaga lume, scrie Bloomberg. Un taifun din Asia a dat naştere unei noi săptămâni sălbatice pentru sectorul transportului maritim într-un an cu multiple provocări. Iar problemele nu vor rămâne izolate la nivelul Asiei multă vreme.

Haosul de la nivelul lanţurilor de aprovizionare, printre alţi factori, este aşteptat să afecteze sezonul câştigurilor pe T3 din Europa. „Ne aşteptăm ca firmele să se confrunte în continuare cu constrângeri legate de livrări şi cu preţuri în creştere la inputuri“, arată Salman Ahmed, din cadrul Fidelity International.

Producători europeni ca BASF şi Yara International au reuşit până acum să transfere mai departe costurile în creştere către clienţi, protejându-şi profiturile. Însă această strategie este una riscantă, putând afecta vânzările viitoare ale acestor companii. Întrebarea este cât vor mai fi dispuşi cumpărătorii de produse chimice, hârtie şi produse din metal să înghită majorările de preţuri.

Între timp, industria tran­spor­tului maritim se bucură de cele mai mari câştiguri din 2008, în condiţiile în care combinaţia dintre creşterea puternică a cererii de bunuri şi colapsul lanţului global de apro­vizionare sub greutatea pandemiei împinge preţurile transpor­tului tot mai sus.

De cele mai mari câştiguri se bucură companiile de transport containerizat, unde preţurile ating record după record, însă şi restul industriei consemnează câştiguri ridicate.

Maersk, cea mai mare linie de transport maritim din lume, se îndreaptă către un profit pe întregul an echivalent cu rezultatele combinate din ultimii nouă ani, făcând istorie în Danemarca.

În tot acest context, unii producători cer ca industria de shipping să fie anchetată, fiind suspectată de comportament „de cartel“, potrivit The Telegraph.

Criza lanţurilor mondiale de aprovizionare a fost creată de o combinaţie de factori având legătură cu pandemia de coronavirus, o creştere puternică a cererii punând presiune pe capacitatea de producţie în condiţiile în care companiile de transport maritim şi logistică din întreaga lume se luptă să depăşească perturbările anterioare, toate acestea fiind exacerbate de o penurie de forţă de muncă.