ZF Investiţi în România! Victor Mateş, Apidava: Suntem în discuţii cu fonduri de investiţii pentru a putea ajunge la alt nivel al dezvoltării. Un fond poate deveni chiar şi acţionar majoritar

Autor: Alex Ciutacu 28.10.2021

♦ Compania exportă în 15 ţări, activitate prin care realizează jumătate din cifra de afaceri. ♦ Apidava a înregistrat afaceri de circa 8 milioane de euro în 2021.

Producătorul de miere Apidava este în discuţii cu fonduri de investiţii pentru a lega un parteneriat care să ajute compania să acceseze următorul nivel al dezvoltării, iar acest partener ar putea devenit chiar şi acţionar majoritar, într-o etapă ulterioară, a explicat Victor Mateş, fondator al Apidava, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Încercăm şi o aso­ciere cu fonduri de inves­tiţii, suntem în tatonări ca să putem ajunge pe o altă treaptă a dezvoltării. Singuri poate nu reuşim să facem aşa paşi mari, dar sperăm într-o com­binaţie de acest gen în care să facem paşi mai rapid“. 

Invitatul a adăugat că discuţiile sunt puse pe pauză, temporar, până la data de 1 ianuarie. Tot­odată, fondatorul com­paniei este deschis şi către un parteneriat în care fondul de investiţii devine acţionar majoritar într-o etapă ulterioară. 

„Să intre chiar majoritar. Poate în prima fază nu, dar în faza următoare să intre majoritar. Da, suntem dispuşi la această mutare pentru că considerăm – sau aşa zicem noi cu gândirea de ardelean – că în acest moment nu este suficient de bun ritmul“. 

Victor Mateş a amintit de faptul că Apidava a mai fost asociată în trecută cu partenerii olandezi de la Honey International şi Trichilia, într-un parteneriat care s-a întins pe o durată de zece ani. „Am avut o perioadă de asociere cu un partener din Olanda care ne-a crescut destul de mult, o asociere pe o perioadă limitată de zece ani, cu fonduri alocate şi de guvernul olandez, unde o condiţie era asocierea cu o firmă din Olanda. Ne-au ajutat să ne poziţionăm pe alt nivel, iar după zece ani s-au retras, aşa cum stabilea contractul de la început“. 

Compania este controlată în prezent de familia Mateş, iar în 2020 a înregistrat afaceri de circa 8 milioane de euro. Firma cu aproape 55 de angajaţi speră că va termina anul în curs la un nivel similar, în condiţiile în care până în octombrie se înregistra o scădere de 8% faţă de anul trecut. 

„În 2021 vânzările din piaţa internă au scăzut cu 28% faţă de 2020. Noi o punem pe seama relaxării, oamenii nu au mai pus aşa mare accent pe consumul de produse naturale. Din cauza asta spunem noi că 2020 a fost un an bun, crescând consumul de miere, iar 2021 a scăzut consumul intern. A crescut în schimb cererea la export, astfel încât diferenţa faţă de anul trecut per total e doar un minus de 8%“. 

Anul 2021 este unul dificil pentru producătorii din România, şi chiar din Europa, în contextul în care preţurile la energie pun presiune pe marjele companiilor, într-un moment în care materiile prime înregistrează creşteri fără precedent. Apidava s-a confruntat anul acesta deja cu o creştere medie de 20% a preţurilor, la intersecţia din materiile prime, transport şi facturi. 

„Este greu să calculezi ce va fi peste un an, dar deja efectele se văd pe piaţă şi nu mai ştii cum să îţi calculezi preţul când de la o zi la alta energia, combustibilul, materialele de ambalat, toate cresc, cum nu au mai crescut. În ultimii 30 de ani eu nu am cunoscut asemenea creştere, nici în perioada de inflaţie galopantă din anii 90“. 

Cu toate acestea, Apidva continuă să facă performanţă la export, în contextul în care jumătate din vânzările companiei sunt realizate la export, într-un total de circa 15 pieţe. Trebuie menţionat că producătorul a reuşit să îşi facă un nume în pieţe mai atipice, precum Australia, Japonia sau SUA. 

„Noi exportăm foarte mult pe Japonia, mai mult de jumătate din exportul nostru este dirijat către Japonia, unde avem trei clienţi, dar şi pe Australia sau pe SUA. (...) Cea mai mare curiozitate este către Australia, unde reuşim să exportăm pe o reţea de magazine condusă de un român-arab care a lucrat în Bucureşti şi de peste zece ani s-a stabilit acolo, unde a deschis nişte magazine şi promovează multe produse româneşti în Australia“. 

Apidava a dezvoltat în ultimii ani şi o linie de produse cosmetice pe bază de miere, care a ajuns să depăşească 10% din cifra totală de afaceri, iar în prezent compania se va concentra mai mult şi pe acest segment.

„A ajuns bine la 10% din cifra de afaceri şi cu marjă de profit importantă faţă de celelalte produse, unde la miere marja de profit pe piaţa internă nu depăşeşte 5%, iar la export undeva la 10-12%. Dar la cosmetice este mult mai importantă“.

În privinţa produselor finite, producătorul a lansat pentru export un produs de cremă de miere, pe care vrea să îl pună şi pe rafturile din piaţa locală. 

Compania anunţa în 2020 o investiţie de 300.000 de euro pentru o hală nouă, însă pe fondul scumpirilor din piaţă această investiţie se ridică acum la 600.000 de euro. În continuare, Victor Mateş consideră că este important să investească mai mult într-o strategie de promovare şi vânzări, întrucât acesta ar fi un punct slab al companiei în prezent. 

„Pe partea de vânzări stăm cel mai slab. Nu avem un departament închegat, nu avem oameni, nu avem o firmă de distribuţie dedicată. Cu posibilităţile noastre am putea creşte de circa 2-3 ori în 2-3 ani dacă partea de vânzări ar merge corespunzător. Nu suntem noi specialiştii cei mai buni în vânzări“. 

Consumul de miere în România este încă mult sub potenţial, iar Mateş crede că una dintre bariere a venit din faptul că mierea nu a mai ajuns în şcoli, la elevi. Totodată, consumul ar putea fi impulsionat printr-o gamă mai amplă de produse care să se adreseze copiilor şi tinerilor, dar şi printr-o utilizare mai largă în industrie. 

„Mierea a suferit o mare pierdere prin faptul că nu s-a reuşit introducerea în şcoli. S-a aprobat de atâtea ori, dar neintroducerea ei în şcoli a dus la stagnarea consumului de miere şi cred că acolo ar fi una dintre direcţii“.