De ce nu a folosit Florin Cîţu, premierul demis, fondul de rezervă bugetară ca să nu fie lăsată Timişoara în frig până la rezolvarea situaţiei

Autor: Răzvan Botea 29.10.2021

Fondul de rezervă la dispoziţia guvernului este, aşa cum sugerează denumirea, o rezervă bugetară accesibilă în caz de urgenţă sau pentru cheltuieli neprevăzute, potrivit legii finanţelor publice (legea 500/2002). Cu toate acestea, legea nu specifică clar care sunt acele cheltuieli urgente sau neaşteptate care pot fi finanţate prin acest fond.

Poate fi Timişoara, rămasă fără căldură, salvată din acest fond şi de ce nu intervine guvernul cum a solicitat primarul USR al municipiului Dominic Fritz?

„Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia guvernului se repartizează unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat şi ai bugetelor locale, pe baza de hotărâri ale Guvernului, pentru finanţarea unor cheltuieli urgente sau neprevăzute apărute în timpul exerciţiului bugetar”, spune legea.

Guvernul poate utiliza fondul de rezervă care este la dispoziţia sa, prin hotărâre de guvern, act administrativ, care poate fi emis şi de un guvern interimar, cum este guvernul Cîţu. Legea nu ar permite finanţarea bugetelor locale pentru investiţii, cum este programul Anghel Saligny, însă în legea bugetului de stat pe 2021 s-a introdus şi o excepţie de la aplicarea acestei prevederi:

„Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi şi până la 31 decembrie 2021, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se pot aloca Ministerului Dezvoltării, prin hotărâre a Guvernului, sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului prevăzut în bugetul de stat pe anul 2021, pentru finanţarea Programului Naţional de Dezvoltare Locală, inclusiv etapa a II-a.” În raportul său pentru anul 2020, Consiliul Fiscal avertizează că legea finanţelor publice este vagă în ceea ce priveşte explicaţiile privind „cheltuielile urgente”. În 2020, au fost alocaţi aproape 8 mld. de lei prin fondul de rezervă al guvernului.

„Cadrul legal oferit de Legea nr. 500/2002 precizează însă doar generic tipul de alocări permise din fondul de rezervă (respectiv pentru situaţii „neprevăzute sau urgente”), fără a stabili explicit categoriile de cheltuieli care pot fi angajate din fondul de rezervă sau cuantumul sumelor alocate, ceea ce oferă spaţiu pentru alocări discreţionare şi netransparente”, notează Consiliul Fiscal.