România are circa 1 card bancar/locuitor, una dintre cele mai mici valori din Uniunea Europeană, dominând numerarul. Dar, pandemia accelerează digitalizarea

Autor: Cristina Bellu 01.11.2021

Numărul tranzacţiilor de plată cu carduri a avansat cu 61%, în iunie 2021 faţă de iunie 2019, până la 327 milioane, de la 203 milioane, în anul pre-pandemie, în timp ce valoarea tranzacţiilor s-a majorat cu 60%, până la 41,4 miliarde lei, la finalul lunii iunie 2021, faţă de 25,8 miliarde lei în urmă cu doi ani, potrivit informaţiilor transmise de platforma Dreptul La Banking,  pe baza datelor statistice de la BNR.

Comparativ cu luna iunie 2020, creşterea valorii tranzacţiilor de plată cu carduri emise de prestatorii de servicii de plată rezidenţi a fost de 46%, fiind similară cu avansul numărului tranzacţiilor.

Datele furnizate de platforma Dreptul La Banking mai arată că numărul total al cardurilor aflate în circulaţie în România, la sfârşitul lunii iunie 2021, se ridica la 19,2 milioane, cu 8,5% mai mare faţă de luna iunie 2019, când au fost raportate 17,7 milioane carduri.

Din cele peste 19,2 milioane carduri în circulaţie la finalul primului semestru din 2021, un număr de 16,2 milioane reprezentau carduri de debit şi 2,9 milioane carduri de credit. 

România are astfel aproximativ un card bancar/cap de locuitor, una dintre cele mai mici valori din statele Uniunii Europene, ca urmare a preferinţei pentru plăţile efectuate în numerar.

“Trecerea la cashless şi contactless este o tendinţă care s-a accentuat în ultimii ani pe fondul digitalizării serviciilor bancare, însă la momentul acesta în societatea românească plăţile de retail se efectuează preponderent în numerar” ”, spun reprezentanţii platformei.

Potrivit studiului Digitalizarea sistemului bancar în percepţia românilor realizat în luna decembrie 2020 de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES) în România a crescut gradul de digitalizare comparativ cu anii trecuţi, acest trend fiind accelerat şi de măsurile de protecţie sanitară adoptate în perioada pandemiei.

Dintre utilizatorii de servicii financiare, 43% efectuează plăţi cu cardul la comercianţi (POS), 27% plătesc prin Internet/Mobile Banking, iar 61% retrag numerar de la bancomate (ATM).

Comportamentul de utilizare a cardurilor arată o reducere cu 30 de puncte procentuale a ponderii persoanelor care retrag numerar de la bancomat, comparativ cu situaţia de acum cinci ani. 50% dintre românii care utilizează produse şi servicii bancare nu folosesc niciodată sau aproape niciodată aplicaţia de Internet Banking şi 43% nu folosesc aplicaţia de Mobile Banking, se arată în sondajul IRES.