Proiect ZF/Vodafone. Femei în business. Fabiola Cazan, Vodafone România: Comunicarea şi spiritul de echipă sunt esenţiale într-un departament de IT. În 1999 nu era aşa de critic dacă mai pica câte ceva jumătate de oră, însă acum monitorizăm şi măsurăm mult mai mult tocmai ca să acţionăm proactiv. (...) Comunicarea este cheia într-o echipă tehnică

Autor: Ramona Cornea 03.11.2021

Departamentul de IT al com­pa­niei de telecomu­ni­caţii Voda­fone a evoluat odată cu cli­en­ţii, cu piaţa şi cu me­diul social, spu­ne Fabiola Cazan, senior manager, IT and program ma­nager în cadrul Voda­fone România. Ea s-a angajat în 1999, ime­diat după absolvirea fa­cul­tăţii, la com­pa­nia de telecomunicaţii Mo­bi­fon, devenită ulte­rior Vodafone România.

„Am evoluat şi noi odată cu clienţii şi cu piaţa şi cu mediul social în care suntem. Vorbim din ce în ce mai mult despre livrări ra­pi­de, facilitate de tehnologii noi, cu care tre­buie să ţinem pasul, deploymenturi în cloud, testări automate, deploymenturi automate. Sunt lucruri care vin peste noi şi cu care ţinem pasul şi trebuie să ţinem cont de exigenţele cli­enţilor“, a declarat Fabiola Cazan în cadrul emi­siunii Femei în business, realizată de ZF în parteneriat cu Vodafone.

În prezent, departamentul de IT al Voda­fone controlează un ecosistem complex şi de ace­­ea echipele care îl formează trebuie să ştie în ori­ce moment ce se întâmplă în acest eco­sistem. „În 1999 nu era aşa de critic dacă mai pica câte ceva jumătate de oră, însă acum moni­to­ri­zăm şi măsurăm mult mai mult tocmai ca să ac­ţionăm proactiv pe lucrurile care se întâm­plă. Avem un ecosistem complex şi atunci este bine să ştim în orice moment ce se întâmplă. Am avut o evoluţie şi din punct de vedere al lu­cru­rilor pe care le facem intern, pentru că în 2000 lucrurile se făceau nu neapărat foarte struc­turat. Am trecut printr-o perioadă de ex­ter­nalizare pe care s-a bazat toată industria IT, iar acum lucrăm la o perioadă de inter­na­li­zare în care încercăm să ne aducem spe­cia­liş­tii interni şi să dezvoltăm noi intern lucrurile că să le facem mai rapid şi mai eficient. Aş zice că piaţa şi clienţii noştri ne influenţează foarte mult.“ 

Chiar dacă abilităţile tehnice contează foarte mult pentru specialiştii care formează departamentul de IT, comunicarea şi spiritul de echipă sunt esenţiale pentru buna funcţionare a unei echipe tehnice.

„Mi-aş dori să găsesc oameni foarte experimentaţi care să fie plug and play. Din păcate, realitatea mi-a arătat că nu se întâmplă acest lucru. La recrutare, pun accent foarte mult pe spiritul de echipă, pe motivaţia de a învăţa şi de a se integra în echipă. Noi livrăm ca o echipă, mai rar avem momente în care putem livra individual. De aceea comuni­carea este esenţială, pe lângă competenţa tehnică“.

În ceea ce priveşte ingredientul care stă la baza succesului sectorului IT din România, Fabiola Cazan spune că în şcoala de astăzi se face multă practică decât în trecut, un lucru care îi ajută pe noii specialişti la primele joburi. 

„Ştiu că acum se face mult mai multă practică şi cred că asta îi ajută pe noii specialişti în primele joburi pentru că şi noi recrutăm juniori de pe băncile facultăţii şi ne bazăm foarte mult pe ceea ce au învăţat pentru ca apoi să se dezvolte la locul de muncă. Cred că ajută foarte mult faptul că avem un bazin de resurse umane foarte bine orientat pe zona tehnică, pe specialiştii pe care îi avem şi cred că trebuie să păstrăm focusul în a dezvolta tinerii pe zona tehnică“.

Vodafone România a lansat pachetul comercial „Special Edition, Vodafone – Ziarul Financiar“, ce oferă companiilor mici şi mijlocii o soluţie completă de servicii de conectivitate, acces nelimitat la platforma ZF Corporate şi suport printr-un consultant Vodafone dedicat.

 

Ce a mai spus Fabiola Cazan, senior manager, IT and program manager în cadrul Vodafone România, în cadrul emisiunii Femei în Business:

Care a fost proiectul din cadrul companiei care v-a adus cele mai multe provocări? 

„Aş spune că chiar cel la care lucrăm acum pentru că este poate şi cel mai mare. Este proiectul de integrare la care lucrăm cu Liberty şi cred că pe el l-aş numi cu cele mai mari provocări pe care le-am avut vreodată ca dimensiune, ca număr de oameni implicaţi, ca număr de linii de cod pe care le avem de livrat, ca servicii pe care trebuie să le integrăm.“

 

Cum v-a schimbat pandemia activitatea şi cum coordonaţi echipa remote? 

„Mă bazez foarte mult pe comunicare pe orice canal. Am descoperit toate tool-urile posibile de comunicare. Cred că este esenţial de la comunicarea strategiilor, la comunicarea priorităţilor, de la ceea ce avem de făcut până la ultimele detalii. Evident că este mult mai greu cu comunicarea, când eram la birou în cinci minute puteam să comunic cu mai mulţi oameni. Acum fiecare comunicare înseamnă un telefon, un mesaj, o şedinţă. Însă, spre surprinderea mea, lucrurile au mers şi au mers foarte bine. Am avut unul dintre cele mai grele deploymenturi în producţie în iulie anul acesta, pe care l-am făcut remote, nu cu cei 100 oameni la birou şi a mers foarte bine. Lucrurile merg câtă vreme există comunicare. Cred că este esenţială pe orice subiect, la orice nivel, cred că este esenţială că să ţinem lucrurile on track.“ 

 

Cum faceţi faţă pretenţiilor exagerate ale candidaţilor din această industrie?

„Piaţa se mişcă mai mult decât m-aş fi gândit în pandemie. Au plecat mulţi colegi din echipa mea în pandemie, dar am reuşit să şi aduc mulţi colegi noi în echipă. Din păcate, pe unii nu i-am văzut niciodată face to face, dar funcţionăm bine ca echipă. Atunci când angajez, mă bazez foarte mult pe a atrage oamenii arătându-le ceea ce facem, care este impactul pe care îl avem asupra clienţilor şi cine sunt cei din echipă şi ce înseamnă cultura organizaţională a Vodafone. Este un mediu foarte frumos, o cultură foarte frumoasă, cu posibilităţi de dezvoltare foarte mari, în care poţi să inovezi foarte uşor, cu comunicare indiferent de nivel. Nu există bariere de nivel de comunicare şi mă bazez foarte mult pe aceste lucruri în a atrage angajaţii noi.“