Eugen Bunea, director executiv divizia IT a EximBank: Planurile pentru perioada următoare vizează accelerarea transformării digitale

Ziarul Financiar 04.11.2021

Este evident că direcţia în care ne îndreptăm este aceea de a fi din ce în ce mai eficienţi şi flexibili, utilizând din ce în ce mai multă tehnologie. Şi cred că această tendinţă se va manifesta în toate domeniile de activitate, nu numai în cel bancar.

Transformarea digitală, mai ales în segmentul financiar-bancar, unde încrederea este cel mai preţios activ, reprezintă un proces complex care este necesar să fie centrat pe clienţi şi nevoile lor şi trebuie să asigure agilitate şi viteză de reacţie sporite în condiţii de securitate, scalabilitate şi disponibilitate extrem de ridicate.

Pe de altă parte, dacă evoluţiile tehnologice oferă o multitudine de opţiuni (unele disruptive cum ar fi componenta de cloud, ecosistemul de fintech, bigtech), iar aşteptările clienţilor se îndreaptă din ce în ce mai mult către posibilitatea de a interacţiona digital cu furnizorii de servicii utilizând internetul ca platformă, rigorile specifice domeniului financiar impun o pregătire atentă a arhitecturii sistemelor interne, care să permită un time to market cât mai redus, un nivel cât mai ridicat de automatizare şi digitalizare în condiţii de securitate, disponibilitate şi control.

De aceea, consider că, pe lângă adoptarea responsabilă a celor mai noi tehnologii şi transformarea digitală adaptată şi particularizată specificului fiecărei entităţi, aliniată cu strategia de afaceri, instituţiile financiar-bancare trebuie să se concentreze major şi pe creşterea gradului de educaţie digitală, de dezvoltare a competenţelor digitale, atât pentru angajaţi, dar mai ales pentru consumatorii de produse bancare, care să-i ajute să gestioneze riscurile asociate accesării, cu mai mare uşurinţă, a unor servicii financiare tot mai complexe.

La nivelul grupului EximBank, ritmul digitalizării a fost în mod clar putenic accelerat de pandemie, care a forţat pe toată lumea să apeleze din ce în ce mai mult la soluţii digitale, atât în ceea ce priveşte relaţia cu personalul propriu – şi mă refer la munca remote, la dezvoltarea unui mediu colaborativ de lucru -, cât mai ales în relaţia cu clienţii care se aşteaptă ca băncile să răspundă solicitărilor cu aceeaşi rapiditate cu care ei fac cumpărături pe internet.

La fel ca toţi jucătorii de pe piaţa bancară, şi noi aveam proiecte începute în anii anteriori a căror implementare a fost grăbită de contextul pe care l-am traversat, şi încă îl traversăm. Nu este un proces deloc uşor, integrarea rapidă a unor soluţii noi în sistemele deja existente punând presiuni majore pe resursele disponibile care sunt totuşi limitate. Cu toate acestea, am reuşit să depăşim cu brio provocările perioadei punând totodată baza pregătirilor pentru lumea digitală viitoare.

Planurile Grupului EximBank pentru perioada următoare se concentrează pe accelerarea transformării digitale, cu componente de R&D implicate în fiabilizarea şi rearhitecturizarea sistemelor operaţionale astfel încât să asigure un nivel de interoperabilitate crescută (prin implementarea de API-uri şi utilizarea de standarde şi arhitecturi deschise (open standards, open architectures), care să permită inclusiv încheierea de parteneriate cu companii tip fintech în vederea accesului cât mai facil la noi produse şi servicii, în paralel accelerând dezvoltarea organică a  ecosistemului digital propriu al băncii.

Pornind de la fundamentul dezvoltării digitale, reprezentat de multitudinea surselor de date, avem în vedere consolidarea, standardizarea, modelarea şi organizarea datelor în vederea implementării de sisteme de business intelligence, analytics şi raportare care să ofere suport pentru decizii de business rapide şi eficiente. De asemenea, ne dorim să implementăm şi instrumente digitale de asistenţă a clienţilor (chat bot, asistenţi virtuali bazaţi pe AI/ML), precum şi înfiinţarea unor echipe de "ambasadori digitali" care să promoveze şi să ofere suport (atât la nivel central, cât şi local) clienţilor în înţelegerea şi utilizarea produselor şi serviciilor digitale.

Un alt obiectiv pe care îl avem în vedere la nivelul grupului EximBank este dezvoltarea unei platfome digitale de tip omniaccess integrate pentru zona de retail, printr-o abordare fazată bazată pe călătorii digitale care va cuprinde iniţial componentele necesare atât atragerii de noi clienţi (înrolare digitală), cât şi servisării digitale a clienţilor de retail existenţi. Această primă etapă a fost deja implementată, Banca Românească (preluată de EximBank – n.red.) făcând deja un pas extrem de important către bankingul digital prin lansarea platformei www.e-bancamea.ro/esential, care poate înrola clienţi noi 100% online, de pe un telefon mobil, tabletă, laptop sau desktop.

În etapele următoare, ne dorim să îmbogăţim platforma cu servicii de creditare digitală (calibrată corespunzător riscului de credit mai mare al acestor produse) şi cu sisteme de internet/mobile banking cu  functionalităţi de open banking, dedicate atât persoanelor fizice, cât şi companiilor, asigurând un nivel de relaţionare şi satisfacţie digitală a clienţilor (CX) ridicat în condiţiile unei  interacţiuni digitale (UX) cât mai fluide.

Efortul de transformare digitală se va extinde şi către crearea unei componente digitale de tip front end bancar, cu componente din zona de chioşc în sucursale, instrumente pentru agenţi/brokeri sau chiar front end pentru sucursală.