Ce înţeleg românii din 5G? Dragoş Rebegea, Ericsson România: 4% dintre utilizatorii de smartphone din ţară au un plan tarifar 5G, dar folosesc terminale 4G. În acelaşi timp, 23% dintre utilizatori au un terminal compatibil 5G, dar au abonament 4G. Doar 3% dintre utilizatori au telefonul şi subscripţia potrivită

Autor: Alex Ciutacu 10.11.2021

Doar 3% dintre utilizatorii de smartphone-uri din România au atât un terminal compatibil cu tehnologia 5G cât şi un plan tarifar care include 5G, iar aceste cifre legate de adopţie arată lipsa de înţelegere la nivelul publicului, a explicat Dragoş Mircea Rebegea, country manager, Ericsson România, în cadrul ZF Digital Summit 21.

„4% dintre utilizatorii de smartphone din România au un plan tarifar 5G, dar folosesc terminale 4G. Deci şi-au luat abonament 5G, dar nu au echipamente compatibile. În acelaşi timp, 23% dintre utilizatori au un terminal compatibil 5G, dar folosesc un abonament 4G, deci iarăşi nu au ce le trebuie să obţină maximul de beneficiu din tehnologia respectivă. Doar 3% din utilizatori au şi telefonul potrivit şi subscripţia potrivită”.

Astfel, şeful Ericsson România consideră că „trebuie să facem mai mult pentru a explica ce este 5G şi la ce foloseşte”. Pentru aceste informaţii invitatul a citat un studiu care a cuprins 39 de ţări.

„Mă folosesc de nişte informaţii pe care le-am obţinut la mijlocul acestui an dintr-un studiu care a cuprins 39 de ţări, inclusiv România, care s-a concentrat pe a afla care sunt motivele pentru care tehnologia 5G nu este încă adoptată la nivelul consumatorului şi ce s-ar putea face pentru a accelera această adopţie”.

Un alt aspect important care reiese din acest studiu ca o barieră în calea adopţiei ţine de acoperirea reţelelor 5G, care momentan se manifestă mai mult la nivel de „insule”.

„Am lansat 5G în 2019, dar din păcate sunt insule, nu există o acoperire consistentă, unitară, iar ceea ce este şi mai important este acoperirea indoor. Până la urmă 80% din timp îl petrecem la interior, nu afară, de aceea este extrem de important, iar chestionarul făcut a rezultat că acoperirea la interior este percepută ca fiind de două ori mai importantă decât viteza de date sau durata bateriei sau orice alte avantaje ale tehnologiei 5G. Aici mai avem destul de mult de făcut”

De asemenea, utilizatorul are nevoie de mai multe avantaje clare pentru utilizarea tehnologie 5G, însă multe dintre aplicaţiile gândite pe infrastructura 5G sunt încă la nivel de showcase.

„Am constatat că două treimi din aceste aplicaţii sunt de fapt la nivelul demo, la nivelul showcase. Sunt frumoase să le prezinţi într-un video dar nu sunt implementate, utilizate, iar restul sunt chiar la nivel de prototip. Concuzia a fost că nu prea există aceste aplicaţii şi servici cu adevărat interesante şi pentru care consumatorul să fie dispus să le plătească. Un alt lucru interesant care susţine această teorie: intervievaţi, utilizatorii de smartphone au confirmat că ar fi dispuşi să plătească cu 50% mai mult pentru un abonament 5G dacă acesta ar aduce altceva decât viteză mai mare, adică nişte servicii digitale care să fie incluse în acest abonament”.