Sorin Petre, PwC: Se poate observa o creştere a importanţei altor indicatori în procesul de evaluare a unei tranzacţii precum ESG, angajamentul faţă de angajaţii talentaţi sau digitalizarea

Autor: Cristina Roşca 11.11.2021

Achiziţiile, vânzările, IPO-urile şi alte tranzacţii pot fi esenţiale în modul în care companiile îşi pregătesc viitorul postpandemie. În ultima perioadă se poate observa o tendinţă de creştere a evaluării companiilor, iar în condiţiile unor tranzacţii la preţuri mai ridicate, presiunea pe crearea de valoare este mai mare ca niciodată.

Evaluarea activelor rămâne una dintre cele mai mari provocări pentru succesul unei tranzacţii, iar în ultimii doi ani am văzut scăderi semnificative ale evaluărilor pentru sectoarele profund afectate de pandemie, precum HoReCa, şi creşteri exponenţiale în cazul celor care au avut succes, precum tehnologia.

Multiplii de evaluare raportaţi la indicatorii de profitabilitate (EBIT, EBITDA) sunt o măsură relativă a valorii şi e de aşteptat să nu se modifice substanţial pe termen lung atâta timp cât performanţa istorică a companiilor este un bun indiciu pentru evoluţia viitoare a acestora.

Pandemia a adus în discuţie modul de interpretare a acestor multipli în ultimii doi ani. S-a putut observa o creştere semnificativă a acestor multipli pentru sectoare a căror profitabilitate a fost semnificativ afectată de pandemie, dar această creştere poate fi explicată prin aşteptările investitorilor de revenire la „normalitate” a performanţelor sectorului postpandemie.

Se poate  observa, de asemenea, o creştere a importanţei altor indicatori în procesul de evaluare a unei tranzacţii precum iniţiativele de mediu, sociale şi de guvernanţă (ESG), angajamentul faţă de angajaţii talentaţi, digitalizarea sau capacitatea de a inova.

O altă provocare pe care am observat-o este legată de evaluarea start-up-urilor, prin diferite analize pe baza tranzacţiilor similare din piaţă, cu ajustări pe bază de „scoring” pentru atractivitatea produsului propus de aceste companii, experienţa managerului/antreprenorilor, strategiile de promovare sau de marketing.