Ce spun reprezentanţii Altex despre declaraţia „Nu putem fi corecţi într-o piaţă în care nimeni nu e”: În nicio întâlnire cu ANPC nu ni s-a luat un punct de vedere, o declaraţie. Poate fi o concluzie de-a dumnealor

Autor: Cristina Roşca 11.11.2021

Reprezentanţii Altex, liderul pieţei locale de electroIT după cifra de afaceri de anul trecut, au declarat că întreaga campanie de Black Friday merge mai departe, atât online, cât şi offline, în cele 125 de magazine fizice ale companiei. Declaraţia vine în contextul în care Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) a decis suspendarea activităţii Altex România SRL ca urmare a unor controale care au relevat preţuri incorecte la anumite produse în campania de Black Friday. Această companie operează site-ul altex.ro, dar are şi o serie de alte activităţi precum logistică, import şi B2B. O suspendare a activităţii înseamnă astfel, mai mult decât închiderea magazinului online aferent brandului Altex, spun reprezentanţii companiei.

„Noi nu închidem operaţiunile altex.ro”, afirmă Dan Ostahie, fondatorul Altex, al doilea cel mai mare business antreprenorial românesc după Dedeman.

Sorin David, partener al casei de avocatură D&B David şi Baias, explică faptul că în lege scrie că se suspendă activitatea unei entităţi juridice până la corectarea erorilor.

„Iar noi am corectat”, adaugă Dan Ostahie. El precizează totodată că niciunul dintre produsele la care s-au găsit erori de preţ (44 în total, potrivit oficialilor Altex) nu era inclus în campania de Black Friday.

„Am corectat imediat, au fost nişte scăpări, nu măsuri luate cu rea intenţie”, spune şi Raul Filip, directorul de achiziţii al Altex România.

El explică totodată că în mediul online preţurile variază foarte mult, chiar şi de 3-4 ori pe zi, tocmai pentru că retailerii se luptă pe preţ. Iar astfel de mişcări generează erori umane, adaugă Raul Filip.

„Pe data de 9 octombrie, dimineaţa, am primit o invitaţie la sediul ANPC pentru o întâlnire ce urma să aibă loc la scurtă vreme după. Am mers împreună cu doi colegi din echipa Altex şi odată ajunşi ne-au fost prezentate o serie de preţuri şi evoluţii analizate de un comparator despre care eu nu am auzit. Oficialii ANPC ne-au spus că ne raportăm la preţuri de referinţă care nu au fost vreodată în piaţa din România şi ne-au cerut detalii. Le-am spus atunci că nu putem şti pe de rost astfel de preţuri, dar că revenim cu un istoric de preţ pentru respectivele articole”, completează Raul Filip, directorul de achiziţii al Altex România.

Pentru neregulile anunţate, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a propus suspendarea temporară a activităţii site-ului altex.ro pentru practici comerciale incorecte, în contextul Black Friday. Potrivit aceleiaşi surse, într-o singură zi, comisarii ANPC au descoperit peste 1.000 de produse cu abateri de preţ, afişate pe site.

„În procesul verbal apar 44 de produse cu preţ incorect (e vorba de reducerea care nu a fost aplicată preţului de referinţă, care este considerat a fi cel mai mic preţ din ultimele 30 de zile – n.red.), nu mii ca în comunicatul de presă. Au fost verificate 1.000 de produse de către ANPC, iar la 44 au fost găsite nereguli. Noi am corectat, ba chiar am luat la mână toate cele 110.000 de produse pe care le avem în sistem”, adaugă Raul Filip.

Altex a organizat o conferinţă de presă astăzi, la care au participat Dan Ostahie, fondatorul businessului, Raul Filip, directorul de achiziţii şi Sorin David, partener al casei de avocatură D&B David şi Baias.

„Suntem de trei zile în legătură cu ANPC”, adaugă Raul Filip. În comunicatul de presă al ANPC apare informaţia conform căreia reprezentanţii Altex justifică preţurile incorecte spunând „Nu putem fi corecţi într-o piaţă în care nimeni nu e”.

Raul Filip explică însă că „în nicio întâlnire cu ANPC nu ni s-a luat un punct de vedere, o declaraţie. Poate fi o concluzie de-a dumnealor.”

Reprezentanţii Altex mai spun că au remediat problemele semnalate de ANPC, dar că preţurile la raft ale produselor au rămas aceleaşi. Mai exact, preţul redus cu ocazia campaniei de Black Friday a fost păstrat redus, dar nu mai este comunicată scăderea de preţ pentru că aceasta trebuie raportată la preţul de referinţă (cel mai mic din ultimele 30 de zile), iar aici au fost semnalate problemele de către ANPC.

„Vom automatiza preţurile în sistem pentru a nu mai apărea astfel de erori. Acum ne-am grăbit pentru a ajunge la conformitate cu 110.000 de articole într-un timp foarte scurt (s-a lucrat non-stop), aşa că am păstrat preţurile de la raft, dar am modificat comunicarea, adică reducerea. Intenţiile companiei sunt de a corecta eventualele erori. Nu suntem o companie fantomă apărută peste noapte şi menită să inducem clientul în eroare”, spune Dan Ostahie, în una dintre puţinele sale ieşiri publice.

El este unul dintre cei mai puternici antreprenori locali, construind în trei decenii un business de peste 1 mld. euro anual.

„Am corectat şi vom mai corecta dacă va fi nevoie. Considerăm că am reparat şi că închiderea activităţii nu ar fi benefică nici pentru consumatori, nici pentru angajaţi, nici pentru business. O astfel de decizie ar distorsiona piaţa”, adaugă Ostahie.

Oficialii Altex mai spun că ANPC a cerut suspendarea activităţii şi pentru mediagalaxy.ro, cel de-al doilea magazin online al companiei şi a început controale şi în magazinele fizice.

„Vrem ca aceste controale să fie constructive şi să corectăm dacă va fi ceva de corectat.”

La fel ca anii trecuţi, Altex derulează campania de Black Friday pe parcursul a mai multe săptămâni (28 octombrie - 24 noiembrie), ȋncepând cu sfârşitul lunii octombrie, ȋn toate magazinele Altex şi Media Galaxy, dar şi online. Retailerul are de altfel patru campanii de tip Black Friday, aferente fiecărui sezon.

„Există un ordin al ANPC de a verifica toate companiile locale pentru a vedea dacă şi cine a furat startul de Black Friday. Primii verificaţi am fost noi. Nu există însă reglementări pentru când începe Black Friday şi cine participă. E în libertatea noastră, a comercianţilor să ne definim campaniile de reduceri.”

Ce impact a avut însă controlul ANPC şi comunicarea ce a urmat asupra vânzărilor Altex? Ieri, spune Raul Filip, compania a avut cea mai bună zi din noiembrie ca vânzări.

Dan Ostahie explică însă că impact asupra vânzărilor a avut impunerea certificatului verde la intrarea în magazinele ne-esenţiale, inclusiv electroIT.

Astfel, în magazinele fizice vânzările au scăzut cu 20-40%, pe când în online există un plus de 50%. Per total există o scădere în volum (număr de unităţi).

„Cu atât mai mult considerăm excesivă decizia de suspendare a activităţii”, conchide el.