ZF Investiţi în România! Marius Barbu NEPI-Rockcastle: Demarăm pe final de 2021 extinderea Promenada Bucureşti şi noul proiect din Craiova. NEPI-Rockcastle va demara până la finalul anului două noi mari investiţii pe piaţa locală, prima fiind la Craiova, într-un nou mall, iar a doua în Bucureşti, la Promenada

Autor: Bogdan Alecu 29.11.2021

Centrele regionale „absorb“ mai repede un nou mall, iar oamenii au tendinţa de a petrece mai mult timp într-un centru comercial, explică Marius Barbu, director Asset Management NEPI-Rockcastle, în condiţiile în care în oraşele de pe plan local nu există zone largi de promenadă cu magazine stradale cum se întâmplă în Vest.

„În Craiova există de multă vreme un singur centru co­mercial însă la mărimea oraşului pot funcţiona fără probleme două. Dacă ne uităm la oraşe similare din Vest, sunt chiar şi trei sau patru centre comerciale. În altă ordine de idei, în centre regionale precum Craiova există o apetenţă mai mare a clienţilor spre astfel de malluri“, a spus Marius Barbu.

Fondul de investiţii NEPI Rockcastle a achiziţionat în 2019 un teren de aproximativ 200.000 mp în Craiova, pe Calea Severinului, unde intenţionează să construiască unul dintre cele mai mari proiecte de retail din zona Olteniei, Promenada Cra­iova, o investiţie estimată la 110 mi­l. euro. Mallul Promenada Craiova va avea o suprafaţă de 70.000 mp închiriabili, cu o capacitate de peste 150 de magazine. Proiectul de retail va găzdui printre ancorele principale un hipermarket, un cinema şi un magazin de bricolaj Dedeman.

După ani în care a stat în umbra marilor dezvoltări de retail din centre precum Cluj, Iaşi, Timişoara sau Constanţa, Craiova se pregăteşte de două noi proiecte mari de retail pentru a deveni un nou pol regional pentru shopping.

De asemenea francezii de la Catinvest pregătesc o nouă extindere a Electroputere Parc, primul mall din Craiova deschis în 2011 pe o parte a fostei platforme industriale Electroputere. Investiţiile în Craiova au accelerat odată cu dezvoltarea uzinei Ford de la Craiova, unde în prezent lucrează circa 6.000 de salariaţi. De asemenea, Craiova a accelerat şi în ceea ce priveşte producţia de locomotive de către Softronic iar ETI a deschis acolo o fabrică de biscuiţi în 2016.

„Am demarat proiectul de la Craiova, suntem aproape de momentul în care vom începe să săpăm pentru fundaţie. Până la finalul anului vom începe. De asemenea, tot până la finalul anului începem proiectul de la Promenada Bucureşti, demarăm lucrările la extindere. Acestea sunt cele două mari proiecte pe care urmează să le demarăm. Mai avem şi proiectul rezidenţial Vulcan Residential, unde avem şi primele rezervări de aparta­mente“, a spus Marius Barbu.

La Bucureşti fondul de investiţii va extinde actualul mall Promenada iar noua componentă va avea în premieră şapte niveluri subterane pentru parcare, iar potrivit documentaţiei viitorul centru şi trei corpuri de clădire de două, patru, respectiv 11 etaje, cu o înălţime maximă de 80 de metri. Promenada Mall va ajunge astfel la o suprafaţă de peste 70.000 mp, iar în spaţiul suplimentar vor intra retaileri de modă, un cinematograf şi zone de divertisment, precum şi aproape 2.000 de locuri de parcare pentru rezidenţi şi pentru angajaţi.

Pe de altă parte, extinderile au loc într-o perioadă în care centrele comerciale primesc lovitură după lovitură. Spre exemplu impunerea certificatului verde a redus traficul din malluri, în condiţiile în care România are una intre cele mai mici rate de vaccinare din Europa, iar magazinele au costuri mai mari cu plata energiei electrice în condiţiile în care facturile sunt tot mai mari.

"Certificatul verde a acvut un impact negativ iar numărul vizitatorilor a scăzut. Valoarea coşului de cumpărături a rămas la un nivel ridicat, însă numărul vizitatorilor a scăzut. Trebuie continuată campania de vaccinare pentru a reveni la o viaţă normală", a explicat Marius Barbu.

Mai mult, dincolo de traficul în scădere, facturile s-au majorat.

"Presiunea cauzată de creşterile înregistrate de costul energiei este tot mai mare. Sperăm ca odată cu stabilizarea zonei politice cei care vor fi numiţi să preia frâiele şi să se aplece asupra acestui subiect. Acum piaţa este greu de previzionat şi administrat.  Magazinele plătesc noul preţ al curentului şi este o greutate suplimentară într-o vreme cu multe probleme. Retailerii au probleme tot mai mari cu personalul, sunt tot mai puţini oameni. Noi căutăm să investim constant în mallurile existente în upgradeuri, în reducerea consumului – iar faţă de 2018 deja am redus cu 30% consumul de energie. Vom miza pe pompe de căldură iar panourile fotovoltaice le vom implementa în mallurile existente", a spus Marius Barbu.