Cu două zile înainte de închiderea ofertei Aquila, micii investitori au subscris 72% din cât au ei alocat, adică 46 mil. lei. Oferta se încheie pe 16 noiembrie

Autor: Liviu Popescu 15.11.2021

3,45 milioane de acţiuni pe tranşa negarantată (acoperită integral) şi alte 3,75 milioane de acţiuni pe tranşa cu alocare garantată, adică în total circa 7,2 milioane de acţiuni, echivalentul a 46 milioane de lei.

Aceasta este situaţia subscrierilor de retail din 8 noiembrie 2021 şi până luni în jurul orei 11:30 din 15 noiembrie pentru oferta de vânzare de acţiuni la bursă a celui mai mare jucător de pe piaţa de distribuţie a bunurilor de larg consum, respectiv compania antreprenorială Aquila Part Prod.

“În tranşa negarantată se introduc ordine care exced maximului de 12.000 acţiuni (cât este valoarea ordinului din tranşa negarantată). Se observă faptul că în tranşa negarantată sunt ordine de valori mari (cum este şi firesc de altfel)”, spune Marcel Murgoci, director de tranzacţionare al Estinvest.

Cu alte cuvinte, micii investitori au acoperit până acum 72% din cât au alocat pentru această ofertă. Retailul poate subscrie la preţul fix de 6,5 lei, adică limita superioară a intervalului de preţ din ofertă, cuprins între 5,5 lei şi 6,5 lei. Pe de altă parte datele cu privire la subscrierile pentru tranşa investito¬rilor instituţionali încă nu sunt publice.

“Plecând de la nivelul subscrierilor, interesul publicului de retail, faţă de oferta Aquila, pare unul moderat. Probabil evoluţiile de pe piaţa secundara a celor două IPO-uri din ultimul an de pe piaţa principală dar şi a a ultimelor listări pe piaţă Aero au indus un oarecare sentiment de prudenţă în rândul investitorilor de retail. În plus suprapunerea IPO cu sezonul raportărilor financiare trimestriale poate fi un alt factor pentru a vedea investitori de retail mai selectivi”, spune Alin Brendea, director general adjunct al Prime Transaction.

Pe de altă parte este cunoscut faptul că majoritatea subscrierilor, în tranşele negarantate, vin în ultimele zile aleunui IPO şi rămâne de văzut dacă şi IPO Aquila va confirma aceasta tendinţă, adaugă el.

Micii investitori au alocat 15% din ofertă, respectiv 10 milioane de acţiuni, dintre care 6,7 milioane de acţiuni vor fi alocate pe principiul „primul venit, primul servit“, unde un investitor va subscrie minimum 750 de acţiuni noi şi maximum 12.000 de acţiuni, iar 3,3 milioane de acţiuni cu alocare prorata. Pe de altă parte, 56,7 milioane de acţiuni vor fi oferite investitorilor instituţionali.

Potrivit prospectului de listare, oferta este cuprinsă între 366 mil. lei şi 433 mil. lei. Pe baza preţului la care pot subscrie micii investitori, compania este evaluată la 1,3 mld. lei.

“Nivelul acesta scăzut de subscrieri ne arată lipsa de interes din partea investitorilor, care sunt mult mai precauţi privind plasamentele dinaintea listărilor. Mulţi investitori aşteptând o confirmare a cotaţiei în piaţă înainte de a deschide o poziţie”, spune Radu Cojoc, broker al Goldring. Posibil să fie vorba şi de evaluarea companiei, unele companii prezente în piaţă fiind la multiplii mai atractivi în acest moment, adaugă el.

Oferta constă în vânzarea a 66,7 milioane de acţiuni noi, prin majorare de capital, la un preţ cuprins între 5,5 lei şi 6,5 lei pentru investitorii instituţionali şi un preţ fix de 6,5 lei pentru cei de retail. Compania va avea un free float de circa 33%.

Ulterior închiderii ofertei, intermediată de Swiss Capital, Aquila se va lista pe segmentul principal de tranzacţionare al bursei, arată datele din prospect.

La nivel de grup, Aquila a raportat afaceri de 1,7 mld. lei în 2020, faţă de 1,17 mld. lei în anul precedent. La şase luni din 2021 veniturile au fost de 871 mil. lei, comparativ cu 745 mil. lei în S1/2020.

Pe de altă parte, în 2020 profitul net al Aquila a fost de 54,4 mil. lei faţă de 4,2 mil. lei în anul precedent, potrivit documentelor companiei.

La S1/2021 Aquila a avut 18,6 mil. lei profit net faţă de 14,6 mil. lei în aceeaşi perioadă din 2020.