Polonezii vor să ajungă cu trenul rapid direct la Kiev. Bucureştiul rămâne izolat de capitalele vecine

Autor: Catalina Apostoiu 15.11.2021

Ucraina şi Polonia intenţionează să lanseze trenuri de mare viteză între Kiev şi Varşovia, capitalele celor două ţări. Polonia este în UE, Ucraina nu, însă guvernul polonez a fost întotdeauna interesat să-şi extendă influenţa şi să-şi promoveze interesele spre est. Ungaria, care pune accent pe alianţe locale, vrea o rută feroviară de mare viteză între Budapesta şi Varşovia. O linie între capitala maghiară şi Belgrad, capitala Serbiei, este deja în process de modernizare. Budapesta este deja legată de Praga, iar între Cracovia, oraş polonez, şi capitala cehă există deja linii directe regulate. În România, cea mai scurtă călătorie cu trenul între Bucureşti şi Timişoara, poarta de ieşire spre vest, durează aproximativ 10 ore.

„Recent, am fost în Polonia, am discutat cu omologul meu din guvernul polonez. Polonezii ne susţin ideea, sunt interesaţi. Echipele noastre au început să lucreze la acest proiect. Am convenit că firma noastră italiană, care dezvoltă studiul de fezabilitate, va lucra cu com­paniile de căi ferate ale celor două companii“, a declarat Oleksandr Kubrakov, ministrul ucrainean al infrastructurii, citat de Warsaw Business Journal.

Acesta a subliniat că un acord preliminar privind costul proiectului şi forma acestuia ar putea fi încheiat până la finalul anului sau în ianuarie 2022. Un studiu de fezabilitate pre­liminar este deja în dezvoltare pentru proiect, potrivit oficialului ucrainean.

Statele din regiune dezvoltă proiecte similare de legare a capitalelor lor prin rute feroviare de mare viteză, în timp ce Bucureştiul şi România în general sunt izolate feroviar de statele vecine.

Unul dintre proiecte vizează crearea unei legături feroviare de mare viteză între Belgrad şi Buda­pesta. Acesta urmează a fi finalizat până în 2025, viteza maximă permisă urmând să fie crescută la 160 km/oră. Ungaria a început un upgrade al segmentului său pe 15 octombrie.

Durata călătoriei ar putea fi redusă de la 8 ore la 3,5 ore, anunţa la acea vreme preşedintele şi CEO-ul companiei ungare MAV Robert Homolya, potrivit Seenews.

Ungaria vrea şi o rută feroviară Budapesta-Varşovia pe care tre­nu­rile să o străbată în cinci ore. Pro­iec­tul va garanta un viitor sustenabil pentru căile ferate ungare, a declarat secretarul de stat maghiar Laszlo Mosoczi în momentul anunţării proiectului.

Ungaria a cheltuit peste 5,6 miliarde de euro pe dezvoltarea căilor ferate în ultimii 15 ani, iar guvernul ar putea investi de câteva ori mai mult decât atât în viitor pentru îmbunătăţirea competitivităţii sistemului, a spus Mosoczi.

Din Budapesta până în Praga, cea mai rapidă călătorie cu trenul durează 6 ore şi 45 de minute, potrivit thetrainline.com.

În cazul în care un proiect la care colaborează Ungaria, Polonia, Cehia şi Austria, ce presupune legarea capitalelor acestor ţări prin rute feroviare de mare viteză, va deveni realitate, trenul ar face de la Budapesta 3 ore şi jumătate, iar din capitala ungară până în Varşovia 5 ore şi jumătate.