Raport anual ABSL: Industria serviciilor de afaceri a încheiat anul 2020 cu venituri de peste 9 miliarde de euro. În 2021 industria estimează o creştere de până la 5%

Autor: Ramona Cornea 16.11.2021

Industria serviciilor de afaceri a încheiat anul 2020 cu venituri de peste 9 miliarde de euro, iar pentru anul 2021 se estimează o creştere de până la 5%, conform datelor din raportul anual al Asociaţiei Business Service Leaders în România (ABSL).

“Pentru 59% dintre companiile chestionate, cifra de afaceri a crescut în 2020 comparativ cu 2019, 27% dintre companii au înregistrat venituri similare şi 14% dintre companii au înregistrat o scădere a cifrei de afaceri. Creşterea vine în principal din noi arii de business şi din creşterea cererii externe şi planuri de restructurare ale marilor companii. Aceste informaţii vin să ne confirme statistic ceea ce am observat şi noi în ultimul an, respectiv multe companii care aduc noi procese în România şi din ce în ce mai mulţi investitori interesaţi de noi. În acelaşi timp, este nevoie să ne gândim deja la următorul pas pentru dezvoltarea industriei, prin creştera ponderii serviciilor complexe, cu valoare adaugată mai mare, din portofoliul companiilor”, spune Ciprian Dan, preşedintele ABSL.  

Cu toate că pandemia nu a produs efecte vizibile asupra veniturilor sau altor indicatori economici, 53% dintre companiile industriei spun că au fost afectate de criza sanitară şi economică.

Printre cele mai mari riscuri percepute de companiile din industrie se numără disponibilitatea personalului necesar, mediul economic şi socio-politic, legislaţia şi politica de taxe, precum şi  competiţia.

“Găsirea angajaţilor calificaţi este cea mai mare provocare şi acum, în timpul pandemiei. Limbile străine, mai ales germana sau cele mai puţin vorbite (olandeză, limbi nordice) rămân principalul criteriu de angajare. În companiile din industrie se folosesc în medie 8 limbi străine pentru livrarea serviciilor, dar numărul acestora poate creşte. Avem companii în care se vorbesc şi 30 de limbi. Digital skills (de exemplu SAP pentru operaţinuni clienţi, JAVA pentru IT sau CRM şi ERP pentru HR) reprezintă cunoştinţe esenţiale pentru viitorii angajaţi. Nu în ultimul rând contează asa numitele soft skills şi capacitatea de adaptare la o lume în continuă schimbare”, adaugă Ciprian Dan. 

Conform datelor de la ABSL, 65% dintre companiile chestionate se vor întoarce la birou în 2022, 12% planuiau să se întoarcă în ultimul trimestru din 2021, înainte de venirea valului 4, în timp ce 22% se întorseseră deja la birou in trimestrul III 2021. Printre criteriile de care depinde întoarcerea la birou se numără creşterea ratei de vaccinare şi scăderea numărului de cazuri, ridicarea stării de urgenţă precum şi alte aspecte legale.

46% dintre companiile industriei consideră că procesul de recrutare este mai dificil de realizat online şi ia mai mult timp, în timp ce 36% dintre companii apreciază recrutarea virtuală ca fiind superioară. Printre beneficiile recrutării online se numără simplificarea proceselor, accesul către un număr mai mare de potenţiali candiaţi şi flexibilitate crescută datorită muncii la distanţă.

 “Companiile din industria de business services continuă să fie printre cei mai doriţi angajatori. Astfel, chiar dacă a fost an pandemic, 80% dintre companii au mărit salariile în 2021, media măririlor fiind de 6,4%. Peste 50% dintre companii oferă bonusuri fixe, iar 67% dintre ele oferă bonusuri de performanţă”, spune Francesca Postolache, vicepreşedinte ABSL.

Raportul anual al ABSL a fost realizat împreună cu PwC în perioada august – septembrie 2021 pe un eşantion de 68 de companii cu peste 47.000 de persoane şi o cifra de afaceri cumulată de 1.4 miliarde de euro. Industria serviciilor de business are 179.000 de angajaţi în România.