ZF 23 de ani. România, noi coordonate. Care este modelul de creştere pentru România? Alexandru Reff, country managing partner Deloitte România şi Moldova

Autor: Cristina Roşca 19.11.2021

„Cred că în sine, adoptarea unui model de creştere (pentru România – n.red.) ar fi o mare realizare, căci asta ar presupune o viziune împărtăşită de toţi actorii relevanţi şi o execuţie bazată pe concertarea eforturilor autorităţilor publice centrale şi locale, mediului de business, comunităţii academice şi de cercetare, mediilor de informare şi a societăţii civile.

Acest model asumat de creştere ar trebui să valorifice atuurilor noastre distinctive (poziţia geografică şi dimensiunea pieţei, resurse naturale şi umane, tradiţii industriale şi aptitudini specifice etc.) în aliniere cu actualele şi viitoarele dinamici economice globale şi europene, legate de trecerea la o economie bazată tot mai mult pe cunoaştere (cercetare, inovare, dezvoltarea tehnologiilor exponenţiale), de tranziţia energetică şi de sustenabilitate în general (economie circulară, reducerea disparităţilor regionale şi sociale, adecvarea aptitudinilor).

Cred că ingredientul esenţial este leadership-ulSper că Europa Centrala va reuşi să evite derapaje de la calea liberalismului economic şi a statului de drept, să îşi consolideze instutiile în cadrul extrem de ofertant al Uniunii Europene, continuând să îi acceseze sprijinul financiar generos şi să îşi întărească rezilienţa, inclusiv printr-o mai bună cooperare în regiune, valorificând şansa de a juca un rol important în scurtarea lanţurilor de valoare globale.”