ZF Investiţi în România! Gabriel Iovu, Expressoft Technology: Orice startup îşi doreşte să iasă pe plan internaţional, dar trebuie să fii foarte bine aşezat în piaţa în care te-ai născut

Autor: Alex Ciutacu 26.11.2021

Compania a investit 400.000 de euro pentru a dezvolta soluţii noi pentru HoReCa Cifra de afaceri este estimată la 8,7 mil. lei în 2021, după ce a căzut până la 5,4 mil. lei în 2020.

Proiectele româneşti care vor să iasă peste graniţe trebuie să se asigure că s-au aşezat bine în piaţa locală, în contextul în care pieţele internaţionale presupun noi procese şi servicii, a explicat Gabriel Iovu, managing partner al Expressoft Technology, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Orice startup îşi doreşte să iasă pe plan internaţional. E adevărat că e foarte frumos, dar trebuie să fii foarte bine aşezat în piaţa în care te-ai născut, după care poţi ieşi în afară deoarece e nevoie de procese diferite, e nevoie de adaptarea produselor, adaptarea serviciilor logistice, adaptarea serviciilor de suport, totul se schimbă“. 

Expressoft Technology este un furnizor de soluţii IT integrate pentru HoReCa, care oferă atât soluţiile software de care au nevoie companiile din industrie, cât şi soluţii hardware, precum dispozitivele de self-ordering.  „Soluţiile hardware sunt produse cu parteneri din toată lumea, avem parteneri de pe toate continentele, pornind din SUA până în Taiwan, şi avem şi furnizori, cât şi clienţi. Cel mai mare centru de entertainment din lume aflat la interior rulează pe soluţiile noastre în Dubai“. 

În cadrul centrului din Dubai sunt circa 40 de restaurante şi unităţi de alimentaţie publică, iar compania românească a câştigat proiectul în contextul unei competiţii care a avut loc acolo în 2015. Cu toate acestea, compania fondată în 1991 nu a avut succes din prima la ieşirea pe pieţele externe. 

„Am cam eşuat în 3-4 ţări până am reuşit să fim în Dubai, dar a fost o experienţă, una din care am învăţat cu ocazia fiecărei ţări în care nu am reuşit. Am adaptat strategia, produsele, procesele şi ca atare avem clienţi în Dubai şi sperăm cu noile produse pe care le lansăm să mergem mai departe, investim în continuare şi vrem să ne extindem pe pieţele externe“. 

Compania a investit peste 400.000 de euro în inovaţie şi dezvoltarea de soluţii noi adaptate cerinţelor în continuă schimbare ale pieţei. În prezent, compania a ajuns în punctul în care oferă servicii integrate, care cuprind atât partea de comandă de la distanţă cât şi cea de comandă la masă, deservind şi operatorul, dar şi clientul final. 

„În ultimele 6 luni am făcut două pilot cu doi clienţi mari: Hard Rock Cafe şi Hotel Alpin. Oricine se poate duce şi comanda direct de la masă, poate comanda diret din cameră, poate comanda mâncarea de acasă, şi tot cercul se închide. Avem atât aplicaţia de utilizator, cât şi aplicaţiile din restaurant, toate fiind integrate şi oferind beneficii majore atât clientului final cât şi operatorului din HoReCa“. 

Gabriel Iovu citează datele Statista care arată că piaţa de food delivery din România este de circa 147 de milioane de dolari pentru 2021, cu un potenţial de creştere ridicată. În acest context, Epressoft Technology este în concurenţă cu aplicaţiile de profil din piaţă doar pe anumite segmente. 

„Se poate spune că suntem competitori pe anumite microsegmente, dar pe subsegmentul principal de livrare direct de către restaurant şi comandă direct de la restaurant suntem primii jucători care vin cu o astfel de soluţie integrată. Sperăm să o dezvoltăm din ce în ce mai mult şi să o ducem inclusiv pe aceasta în alte ţări, mai ales că această soluţie funcţionează atât cu produsele noastre tradiţionale, cât şi independent“. 

Cifra de afaceri a companiei a scăzut în 2020 la 5,4 mil. lei, de la 8,3 mil. lei în 2019. Pentru anul acesta estimările sunt de 8,7 mil. lei, în contextul în care activitatea companiei a evoluat în acelaşi ritm cu HoReCa, principala piaţă pe care compania o deserveşte. Potrivit platformei de informaţii financiare Confidas, Gabriel Iovu este acţionarul majoritar al companiei, iar alături de el stau în acţionariat Constantin Sebeşanu, Mihai Cosmin Horjea şi Adrian Ioniţă. 

În ceea ce priveşte echipa, Expressoft Technology are circa 40 de angajaţi, dintre care 14 dezvoltatori software O parte din dezvoltatori sunt angajaţi din alte ţări.