Despre valori, alegeri şi design interior

Autor: Publicitate 18.11.2021

Există case frumoase fără a fi confortabile şi există case confortabile fără a fi frumoase. Şi totuşi, confortul poate fi frumos iar frumuseţea, confortabilă - totul e să ştii unde să cauţi. „Form follows functions”, conceptul pe care se bazează cele 3 showroom-uri de mobilă dezvoltate de Diana Şucu, are parte de o abordare inovativă pe care merită să o explorezi.



Există case frumoase fără a fi confortabile şi există case confortabile fără a fi frumoase. Şi totuşi, confortul poate fi frumos iar frumuseţea, confortabilă - totul e să ştii unde să cauţi. „Form follows functions”, conceptul pe care se bazează cele 3 showroom-uri de mobilă dezvoltate de Diana Şucu, are parte de o abordare inovativă pe care merită să o explorezi.

(Ethan) Allen, Bernhardt, Caracole. Sau Allen, Bernhardt, Caracole - ABC.

Nimic nu e întâmplător. A, B, C - despre asta e vorba – trei branduri nord-americane care pot acoperi ABC-ul designului de interior – de la Avangardist sau Atemporal la Baroc şi Bidirecţional sau la Clasic, Căutat, Creativ. Şi lista poate continua.

Atunci când, în 2013, Diana Şucu a deschis primul magazin Ethan Allen din Europa Centrală şi de Est (şi foarte repede după aceea, alte două showroom-uri de brand - Bernhardt şi Caracole, care apoi s-au reunit sub conceptul Select Design by Diana Şucu), în România zona premium high era destul de timid reprezentată. Diana a înţeles mai întâi la nivel estetic – aproape emoţional, deci – atmosfera perfectă din primul flagship store Ethan Allen în care a intrat, în inima Manhattan-ului. A înţeles că o astfel de atmosferă face diferenţa pentru un public educat, informat, care preferă să îşi abordeze proiectul - fie că vorbim de propria casă, de o casă de vacanţă sau de un spaţiu de lucru - ca pe un concept unitar, unde amenajarea interioară are coerenţă şi comunică un anume vibe. Şi n-a mai stat pe gânduri.

Dar hai să începem cu începutul - de ce ar trebui să îţi arunci o privire spre ceea ce se află sub umbrela Select Design.

Un brand e puternic nu doar prin cifra de afaceri - de fapt, cifra de afaceri arată mai degrabă un rezultat, nu o cauză. Un brand e puternic atunci când e construit pe valori solide, autentice, atunci când cei care l-au creat au principii şi structură, atunci când are un concept bine definit şi pune în prim plan omul - atunci când, mai important decât profitul imediat, e cel care lucrează piesa de mobilier dar şi cel care, ulterior, o foloseşte. Cele 3 branduri despre care vorbim azi fac parte din această specie, parcă din ce în ce mai rară - branduri cu tradiţie, solide, construite cu pasiune şi determinare, mai puţin orientate spre spectaculos şi spre imediat şi mai mult spre valoare, autenticitate şi durabilitate.

S-ar putea să te intereseze poveştile – foarte diferite şi extrem de inspiraţionale – ale celor trei branduri nord-americane pe care Diana Şucu le-a reunit sub conceptul Select by Diana Şucu (în Băneasa Shopping City). Mai bine spus, ar trebui să te intereseze - pentru că asta înseamnă să cumperi conştient şi sustenabil - să alegi să susţii branduri care au valori comune cu tine, promovează valori şi au un comportament etic şi sustenabil.

Toate cele trei branduri au rădăcini prinse adânc în istoria Americii de Nord. Acum mai bine de 300 de ani se năştea primul Ethan Allen, erou american şi un personaj esenţial pentru Vermont (acolo unde, de altfel, a pornit, în 1932, şi brandul de mobilier care astăzi îi poartă numele). Farooq Kathwari  (preşedinte şi CEO Ethan Allen Interiors Inc.), el însuşi un personaj complex şi sofisticat (plecat extrem de tânăr dintr-un Kashmir în plin conflict, ajunge în New York şi lucrează ca analist finaciar inclusiv la Rotschild) explică cel mai bine cultura brandului: „Cred că este important să ai un set de valori de bază care să definească cine vrei să fii şi cum te angajezi să-i tratezi pe ceilalţi. Unul dintre cele mai importante lucruri pentru a fi în business în secolul 21 este să fii agil, aşa că am orientat trei dintre principiile noastre către acest concept: Principiul excelenţă + inovaţie, care spune că mereu căutăm cea mai înaltă calitate şi îmbrăţişăm spiritul antreprenorial, e mai departe susţinut de principiile de schimbare şi viteză: nu ne temem de schimbare şi reacţionăm rapid în momentele esenţiale. Unul dintre lucrurile pe care le auzim cel mai des de la asociaţii noştri este: „Lucrez pentru Ethan Allen, deoarece valorile companiei sunt aceleaşi cu valorile mele”.

Cel de-al doilea brand din portofoliu, Bernhardt (Bernhardt Furniture Company) a fost înfiinţat în 1889, în Lenoir NC, de John Mathias Bernhardt - un personaj fascinant, cu o imaginaţie sclipitoare şi o energie uriaşă; orfan de la 13 ani, a lucrat iniţial în pădurile sălbatice din Oregon - probabil acolo s-a creat iubirea pentru lemn şi pentru ceea ce stă ascuns în fibra lui. Înainte de a intra în business-ul cu mobilă, J.M. Bernhardt şi-a pus amprenta inovatoare asupra modului în care se lucra cu cherestea, construind din buşteni un canal de transport pentru scânduri lung de 20 de mile - jgheaburi pline cu apă pe care scândurile pluteau de unde se afla fabrica (la poalele munţilor abrupţi din North Carolina) până la spaţiile de uscare şi depozitare. Canalul e şi azi recunoscut ca fiind cel mai lung construit vreodată în America. Azi, showroom-ul Bernhardt are 75.000 sq. ft, iar piesele de mobilier au luat premii nenumărate pentru excelenţă în proiectarea produselor în diverse segmente de piaţă. Valorile lor, deşi au trecut prin patru generaţii, încă sunt aceleaşi de la începuturi: standarde înalte de afaceri, artă în fabricarea mobilierului, generaţii de artizani care formează piatra de temelie a brandului şi bunăstarea comunităţii locale.

Caracole este denumirea folosită în echitaţie pentru elegantă manevră ’’o jumătate de întoarcere’’. Pentru fondatorii Caracole, asta s-a întâmplat, având în vedere că în spatele brandului se află producătorul american de mobilă Schnadig, ale cărui rădăcini în afacerea cu mobilă datează din secolul al XIX-lea - o întoarcere frumoasă într-o nouă direcţie în designul mobilierului de ultimă generaţie. Caracole e un model de reinventare a unui brand tradiţional stabil şi puternic. Elemente de design clasic şi modern au fost recombinate, iar rezultatul sunt piesele de mobilier cu personalitate puternică şi materiale high-end. Prima colecţie Caracole a fost prezentată în 2009 şi a fost primită cu entuziasm uriaş - practic, în doar 8 ani, Caracole a devenit o poveste de succes la nivel mondial: colecţiile lor se vând în peste 50 de ţări, iar Caracole e cel mai vândut brand nord-american în afara SUA, cu o cotă de export semnificativ mai mare decât orice alt producător. Toate piesele sunt proiectate în Statele Unite de designeri premiaţi în evenimente şi competiţii internaţionale şi produse în cea mai mare parte în propriile fabrici, pentru păstra exact acel nivel înalt de calitate prin care brandul se recomandă în lume.

Trei poveşti spectaculoase, a căror suprafaţă de-abia am atins-o - toate trei au legătură cu modul în care vei privi şi vei atinge, de acum înainte, o piesă de mobilier semnată Ethan Allen, Bernhardt sau Caracole.

Dar să revenim în prezent, la stiluri de amenajare si atmosferă, unde Ethan Allen reprezintă stilul clasic, elegant, anglo-saxon, Caracole atinge mai degrabă un gust glamour, iar Bernhardt aparţine stilului modern, inovativ. Orientarea spre funcţionalitate a unor branduri high-end, comună celor trei, este specifică pieţei nord-americane (se spune adesea că în Europa designul e adesea mai degrabă emoţional decât funcţional). Să mai spunem fraza prea mult folosită - că o imagine face cât o mie de cuvinte?

Trebuie să o spunem, pentru că ştii şi tu că o piesă de mobilier valoroasă şi autentică este spectaculoasă vizual, iar descrierea ei nu va fi decât o umbră palidă, cu atât mai mult o amenajare coerentă, unde ce trebuie să se simtă e mai mult atmosfera şi mai puţin fiecare piesă în parte (poate chiar din contră, am spune, e important să nu percepi fiecare piesă separat, ci armonia rezultată din felul în care acestea rimează).

Showroom-urile celor trei branduri sunt chiar generoase (mai bine de 2000 mp) şi evident că sugestia noastră este să mergi acolo, să vezi, să atingi - nimic nu se compară cu experienţa live. Totuşi, poţi simţi destul de bine gustul acestei experienţe şi pe site (www.selectdesign.ro); perioada bizară prin care tocmai am trecut cu toţii a făcut posibil un facelift major pentru website-ul companiei, ceea ce înseamnă că acum găseşti imaginile organizate pe colecţii, pe tipologii, te poţi duce inclusiv pe pagina fiecărui brand în parte şi poţi evalua oportunităţile din zona de lichidări de stoc şi oferte. Mai mult, ai la dispoziţie expertiza designerilor de interior specializaţi pe fiecare brand în parte, ceea ce schimbă complet (în bine, evident) datele problemei. Serviciul de design interior este din partea casei -  de la măsurători, relevee şi planuri 2D, designerii sunt alături de tine - beneficiarul final,  pentru ca tu să faci cele mai potrivite alegeri pentru scopul pe care vrei să îl atingi.

Un alt element care merită atenţia ta e abordarea Dianei Şucu apropo de stocuri - o abordare pe care unii ar considera-o curajoasă, dar pe care Diana o consideră o formă de respect pentru clienţii ei: „consider că e firesc ca, atunci când alegi un concept de amenajare şi piesele de mobilier şi accesorii care îl vor compune, să o poţi pune în practică imediat, fără să aştepţi 3 luni pentru o canapea sau 6 luni pentru un pat. Am încredere în selecţia noastră şi în brandurile pe care le aducem - sunt piese autentice, cu valoare de collectibles, care nu îşi pierd valoarea în timp, dimpotrivă - pot fi lăsate moştenire sau pot deveni un cadou sofisticat şi memorabil. De aceea, să am stocuri e departe de a fi o problemă - aproape că aş putea spune că e o investiţie”.