Afaceri de la zero. Cum a reuşit Citylink, un start-up de mobilitate început de Igor Grosu şi Călin Fusu, să se dezvolte în pandemie şi să vizeze extinderea în marile oraşe din ţară, dar şi peste graniţe

Autor: Miruna Diaconu 23.11.2021

Ideea businessului a pornit la finalul anului 2018, când antreprenorul din Republica Moldova a venit în România să poarte o discuţie cu Călin Fusu, fondatorul Neogen, un fond de investiţii ♦ În prezent, Citylink are o flotă de 150 de maşini şi numără circa 150 de biciclete, iar anul trecut a avut venituri de 500.000 euro.

Citylink, o companie de mobilitate care a dezvoltat o platformă de sharing pentru biciclete şi autoturisme, a reuşit într-unul dintre cei mai dificili ani pentru businessul local să crească considerabil şi să ajungă la o cifră de afaceri de 500.000 euro. În această perioadă marcată de criză, fondatorii businessului nu au dat înapoi şi au planificat extinderea Citylink atât în marile oraşe din România, cât şi în afara graniţelor.

Fondatorii acestui business sunt Igor Grosu, un antreprenor care deţine un alt business de mobilitate în Republica Moldova, şi Călin Fusu, fondatorul Neogen, un fond de investiţii. La finalul anului 2018, cei doi antreprenori s-au întâlnit şi au plănuit să deschidă un business de mobilitate pe piaţa din România.

Igor Grosu avea la acel moment deja o experienţă de câţiva ani cu un business de mobilitate care se află pe pieţele din Republica Moldova şi Ucraina numit iTaxi, fiind o afacere de ride-sharing, în care a investit şi fondatorul grupului Neogen Călin Fusu.

În prezent, Citylink are o flotă de 150 de maşini şi tot atâtea biciclete şi acti­vează doar în Bucureşti şi Ilfov.

„Am avut un test la începutul anului în Braşov, oamenii au fost foarte încântaţi de serviciul nostru, după ce vom atinge numărul de maşini pe care ni-l dorim în Bucuresti, ne întoarcem în Braşov. Vrem să ne dublăm flota pe care o avem, să ajungem undeva la 300 de maşini în Bucureşti şi vrem să atacăm principalele oraşe din ţară“, spune Andrei Potlog, manager de vânzări în cadrul Citylink.

Businessul a început prima dată doar cu partea de biciclete în martie 2019, iar la începutul anului trecut au fost introduse şi maşinile. Cu toate că au dezvoltat businessul chiar înainte de pandemie, anul trecut au înregistrat venituri de 500.000 euro.

Andrei Potlog precizează faptul că au în plan să dezvolte flota de maşini, însă problemele din această perioadă de pe piaţa auto reprezintă un impediment pentru creşterea businessului.

„Anul acesta am făcut demersuri pentru a achiziţiona maşini şi este o problemă foarte mare, o problemă de disponibilitate şi de termene de livrare. Suntem în negocieri cu principalii furnizori de autoturisme, astfel încât să avem termene mai scurte decât cele lansate de producători. Termenele de livrare pot ajunge chiar şi la un an, iar pentru noi e vital să le avem cât mai repede, din discuţiile pe care le avem, undeva prin martie-aprilie, vor ajunge primele maşini comandate“, explică el.

Andrei Potlog spune că pe viitor vor lua în calcul şi extinderea flotei cu maşini electrice, însă în prezent autonomia acestora este prea mică pentru a putea merge pe distanţe foarte mari, iar clienţii să nu fie nevoiţi să alimenteze. O parte din maşinile Citylink sunt hibride.

Planurile de extindere ale fondatorilor businessului vizează intrarea pe pieţele din marile oraşe ale ţării precum Braşov, Sibiu, Cluj, Timişoara, Iaşi şi Constanţa.

Tariful de închiriere pentru o astfel de maşină porneşte de la 60 de bani per minut, însă există şi varianta de 24 de ore, unde preţul ajunge la 150 lei, bani în care sunt incluse taxele de drum, combustibilul şi asigurarea maşinii.

„Vrem să ne extindem în Moldova şi Ucraina, pentru că tot ce ţine de infrastructura aplicaţiei şi tot ce înseamnă dezvoltarea şi implementarea ei deja o avem prin intermediul fondatorului nostru Igor Grosu, astfel că lucrurile vor fi mai uşor de implementat, ulterior vom alege şi celelalte ţări din jur, ne-am gândit la Croaţia, Ungaria, cele din regiune deocamdată“.

Pe lângă aceste extinderi, fondatorii businessului plănuiesc ca la începutul anului viitor să lanseze aplicaţia iTaxi şi în România, care se va adresa în principal companiilor de taxi locale, oferindu-le infrastructura tehnologică de care ar putea avea nevoie.

„Ţinta noastră vor fi oraşele mici, unde companiile de taxi nu îşi permit implementarea unei aplicaţii motiv pentru care noi le venim în sprijin“.

Anul 2021 a fost unul bun pentru Citylink, în sensul în care de la lună la lună veniturile înregistrau creşteri, iar pentru finalul acestui an, fondatorii se aşteaptă la încasări de aproape 1 mil. euro. Aplicaţia are în prezent 35.000 de utilizatori, însă potenţialul este de a depăşi cifra de 50.000.

 

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

► Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

► În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.

► Proiect editorial susţinut de Vodafone Business