ZF 15 minute cu un antreprenor. Ioan Stânea, proprietar, Pan Food: Aducem personal din alte ţări ca să completăm forţa de muncă necesară. Urmează să vină 20 de oameni din Bangladesh

Autor: Miruna Diaconu 25.11.2021

Producătorul de dulciuri Pan Food Sibiu, afacere lansată acum două decenii de inginerii Ioan Stânea din Sibiu şi Gheorghe Pristavu din Câmpulung Muscel, a avut în 2020 o cifră de afaceri de 20 mil. lei.

Ioan Stânea, proprietarul companiei Pan Food din Sibiu, spune că de câţiva ani se confruntă cu o problemă acută, şi anume lipsa forţei de muncă, iar acum este nevoit să aducă oameni din alte ţări. El este de părere că businessul s-ar putea dezvolta şi capacitatea de producţie ar creşte dacă ar exista oameni care să vrea să muncească în România.

„În Sibiu, pe piaţa muncii este o situaţie dificilă de mai mulţi ani (generată de numărul mare de angajatori din diferite domenii – n.red.). Noi am ajuns să facem contract şi să aducem personal din alte ţări ca să ne completăm forţa de muncă necesară. Avem aproape o sută de angajaţi şi vrem să aducem 20 de oameni din Bangladesh“, spune Ioan Stânea, proprietar, Pan Food, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

El adaugă că i se par dificile formalităţile de import de salariaţi, dar a reuşit să treacă peste aceste aspecte, astfel că în decembrie vor sosi în ţară muncitorii din Asia. „Chiar nu găsim forţă de muncă. Dacă nu se face ceva cu legislaţia ca să fie mai uşor să aducem oameni din afară, o să rămânem fără angajaţi.“

Antreprenorul precizează că în zona în care se află fabrica Pan Food există mai mulţi angajatori, ceea ce face şi mai dificilă găsirea şi păstrarea oamenilor. Conform datelor de la Ministerul de Finanţe, compania avea la sfârşiul anului trecut circa 90 de angajaţi, iar aceştia lucrează în două schimburi.

Ioan Stânea este de părere că aducerea mai multor oameni în cadrul companiei ar însemna o creştere a capacităţii de producţie care ar putea duce chiar şi la trei schimburi de lucru. „Noi avem cerere şi am avea comenzi, deci nu ar fi o problemă acest aspect.“

Circa 60% din producţia Pan Food se duce către comerţul tradiţional, existând distribuitori în toate judeţele ţării. Totodată, 20% din cifra de afaceri a companiei este asigurată de export, produsele fiind trimise în mai multe ţări din Europa şi în Statele Unite ale Americii. Procentul din producţie care merge la export a crescut faţă de anii trecuţi, când erau trimise doar 15% din produsele fabricate de Pan Food.

„A crescut ponderea exportului, nu mult, dar a crescut. De multe ori trimitem marfa în afară, dar mulţi clienţi vin şi o ridică ei de la fabrica noastră. Marfa ‘Made in Romania’ începe să fie cunoscută la export. Este foarte important ca un producător să participe la târgurile internaţionale, devenim mai vizibili şi există şanse chiar să semnăm contracte. Anul acesta, România nu a participat la aceste târguri, iar pe noi ne afectează“, spune Ioan Stânea.

Antreprenorul precizează faptul că problemele din piaţă cu privire la creşterea preţurilor la materii prime şi a facturilor la utilităţi pun o presiune în plus pe bugetul companiei, care momentan nu poate să mărească preţurile produselor ţinând cont de faptul că deja există contracte în vigoare cu clienţii.

Producătorul de dulciuri Pan Food Sibiu, afacere lansată în 2001 de inginerii Ioan Stânea din Sibiu şi Gheorghe Pristavu din Câmpulung Muscel, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 20 mil. lei. Anul viitor, businessul va împlini 22 de ani de la înfiinţare, iar Ioan Stânea spune că afacerea face tranziţia treptat către a doua generaţie de antreprenori.

„Fiul meu deja se ocupă de conducerea societăţii, după 20 de ani să vinzi compania ar fi fost o afacere doar bănească. Nu au venit fonduri de investiţii să ne facă astfel de oferte, dar au existat companii foarte mari la nivel naţional care ne-au întrebat dacă vindem.“

Antreprenorul precizează că în prezent există 70 de produse în portofoliul Pan Food, însă în fiecare an fondatorii vin cu noi produse.

„Am accesat nişte proiecte pe fonduri europene pentru modernizarea producţiei şi diversificarea acesteia. Iniţial, am lansat produse care înglobează foarte multă forţă de muncă. Apoi, am investit peste 2,5 mil. euro în această retehnologizare“, mai spune el.

Primul produs lansat pe piaţă de Pan Food a fost ciocolata Batonul copilăriei (şi astăzi preparată manual în proporţie de 90%). Au urmat prăjitura Lica cu foi de napolitană şi zahăr caramel, nuga Cindrel şi Bliss, prăjiturile asortate şureanca şi Dorothea sau salamul de biscuiţi.