Irina Munteanu, Veolia România: Factorii ESG au devenit parte a procesului de selecţie a investiţiilor, indiferent de obiectivul propus: dezvoltare, digitalizare sau inovaţie

Ziarul Financiar 25.11.2021

Schimbările climatice au subliniat necesitatea resetării priorităţilor pe termen lung şi nevoia ca economia să se redefininească, în special în contextul factorilor ESG, respectiv mediu, social şi de guvernanţă.

În acest context, Veolia şi-a asumat angajamentul de a avea un impact sustenabil pe toate palierele business-ului: financiar, uman, social, comercial şi de protecţia mediului. Un impact mai mare asupra planetei, prin eficientizarea utilizării resurselor naturale şi diminuarea amprentei asupra mediului; un impact mai mare asupra clienţilor noştri prin îmbunătăţirea performanţei acestora şi reducerea costurilor; un impact mai are asupra afacerilor proprii pentru a le creşte gradul de performanţă; un impact mai mare asupra angajaţilor noştri, prin extinderea competenţelor şi oportunităţilor de dezvoltare profesională. Toate acestea se înscriu în planul strategic de dezvoltare al Grupului pe termen mediu şi lung - "Impact 2023" , care implică, printre altele şi alinierea performanţelor economice, sociale şi de mediu ale organizaţiei la cei 18 indicatori de dezvoltare durabilă al Organizaţiei Naţiunilor Unite.

Această strategie de performanţă multidimensională implică o schimbare majoră, concretă, în care Veolia îşi desfăşoară activităţile. La nivel local, noi am adoptat riguros şi am aplicat acest program, pentru a obţine rezultate durabile pentru societate. Dacă în urmă cu 10-15 ani, tot ceea ce conta era profitul unei companii, astăzi obiectivul nostru este de a identifica, evalua şi stabili corect riscurile şi oportunităţile acţiunilor, impactul social, de mediu şi economic.

Iar ca dovadă stă recunoaşterea prin care Veolia a fost selectată, pentru al 5-lea an consecutiv, în Dow Jones Sustainability Indices (DJSI) - care distinge cele mai performante companii în ceea ce priveşte dezvoltarea durabilă. Aşadar, Veolia ocupă locul 2 printre cele 34 de companii din sectorul de utilităţi cu un scor de 82/100. Această recunoaştere a fost acordată în urma analizei a 28 de teme de mediu, sociale şi de guvernanţă corporativă.

Schimbările socio-economice şi climatice prezintă un risc sistematic la nivel de performanţă economică, dar şi investiţională. De altfel, politicile noastre de ESG sunt parte integrantă din deciziile investiţionale, contribuind printre altele la o analiză financiară şi aliniată obiectivelor de business pe termen lung ale companiei noastre. Astfel, factorii ESG au devenit parte a procesului de selecţie a investiţiilor, indiferent de obiectivul propus: dezvoltare, digitalizare, inovaţie, traininguri sau de minimizare a impactului asupra mediului.

Ca şi în anii precedenţi, suntem foarte selectivi cu investiţiile pe care le facem, concentrându-ne pe cele mai prietenoase cu mediu, precum eficienţa energetică a clădirilor, energia eoliană, centralele electrice fotovoltaice, iar în acelaşi timp vom aplica metodic şi riguros programele noastre de eficientizare a costurilor. La nivel managerial, factorii ESG reprezintă obiective anuale ce sunt măsurate şi cuantificate în politica de remuneraţie a companiei. 

Dincolo de angajamentele asumate în obţinerea unei performanţe ridicate la nivel de sustenabilitate, stau şi acţiuni concrete la nivel de grup, dar şi la nivel de fiecare entitate. Astfel, pe plan local, în anul 2021, am eliminat complet activităţile care presupun utilizarea cărbunelui ca resursă pentru unităţile de producţie termică, înregistrăm o eficienţă a reţelei de apă potabilă de 77,3%, am implementat în proporţie de 25% planul de acţiuni stabilit pe 3 ani pentru a îmbunătăţi impactul asupra mediului natural şi asupra biodiversităţii în site-urile sensibile.

Spre deosebire de alţi KPI utilizaţi pentru a monitoriza performanţa, aspectele sociale nu sunt la fel de uşor de măsurat din cauza naturii lor intangibile, ceea ce le face mai dificil de cuantificat. Dar şi aici, eforturile noastre au dat roade şi avem o rată de angajament şi implicare a angajaţilor de 100% evaluată în octombrie 2021, 24 ore de formare per angajat, dar şi un procent de 32% al femeilor manageri în Veolia România. Totodată, mare parte din profitul obţinut este reinvestit în comunităţile unde Veolia activează, iar 95% din contractele active cu furnizorii includ politica de sustenabilitate a Grupului.

Aceşti indicatori, în comparaţie cu multe companii similiare, ne confirmă încă o dată că obiectivele asumate reprezintă o formulă de succes pentru consolidarea poziţiei Veolia pe o piaţă din ce în ce mai dinamică şi previzibilă, permiţând valorificarea întregului potenţial al expertizei noastre, dar şi generarea de soluţii inovatoare care să răspundă provocărilor de mâine.