Liviu Tudor, Genesis Property: 5 spaţii de lucru pe care orice companie trebuie să le creeze pentru angajaţi în birourile viitorului

Ziarul Financiar 25.11.2021

 

Modelul de lucru din ultimul an şi jumătate a schimbat percepţia şi aşteptările oamenilor despre biroul lor. Pentru a oferi angajaţilor spaţii de lucru adaptate pentru viitor, companiile trebuie să investească în transformarea spaţiilor de lucru în adevărate platforme de susţinere a evoluţiei lor personale şi profesionale, într-un mediu cât mai sănătos care încurajează interacţiunea şi colaborarea. Ce tipuri de zone vor trebui incluse în orice birou post-pandemic?

Din interacţiunea cu oamenii care lucrează în clădirile de birouri reiese că una dintre cele mai importante cerinţe este legată de nevoia de spaţii diferite între ele, pentru activităţi variate din timpul, dar şi din afara programului de lucru. Biroul viitorului va trebui să ofere angajaţilor o serie de facilităţi care să-i facă să se simtă mai bine decât acasă, dar şi opţiuni de petrecere a timpului liber.

În cadrul unui studiu efectuat în acest an de PwC, 84% dintre respondenţi susţin că, pentru menţinerea unei culturi organizaţionale puternice, este nevoie de cel puţin 2 zile pe săptămână lucrate de la birou. Aşadar, încă un studiu care arată că, cel puţin în percepţia managerilor, spaţiile de lucru rămân extrem de importante pentru cultura organizaţională şi coeziunea echipelor.

Cafeneaua sau restaurantul-birou este unul dintre spaţiile cele mai cerute de angajaţi. Aceasta ar fi o cameră care îmbină atmosfera relaxantă dintr-o cafenea sau restaurant, cu canapele, fotolii şi mese tradiţionale, cu cea dintr-un spaţiu de lucru, cu mese mai lungi şi scaune relaxante, unde oamenii să poată lucra. Este un spaţiu hibrid, adaptat unor vremuri „hibride”, care satisface atât nevoia legată de socializare şi colaborare într-un spaţiu informal, cât şi pe cea de lucru şi concentrare într-o atmosferă relaxantă. Nu degeaba, mulţi angajaţi care aleg lucrul de oriunde preferă adesea cafenelele. În plus, acestea pot fi dotate cu bucătării mari, open space, bine dotate, aşa încât angajaţii să găsească orice au nevoie pentru prânz.

„Cabina telefonică” este un spaţiu izolat şi retras, de mici dimensiuni, dotat cu scaune confortabile, unde pot intra maximum 2 persoane şi unde angajaţii se pot retrage atunci când au de purtat discuţii, telefonice sau video. Utilitatea acestui spaţiu este în primul rând de a crea în spaţiile de lucru o zonă în care angajaţii să beneficieze de intimitate pentru discuţii unu la unu cu clienţii sau personale, fără să-şi deranjeze colegii.

Sala pentru şedinţe sau discuţii informale este o sală asemănătoare sălilor obişnuite de şedinţe, dar mai mică, mai cochetă, cu mobilier care să inspire mai degrabă la relaxare, creând un context pentru creativitate. Este destinată unor discuţii de grup de tip „brainstorming”, cu caracter mai degrabă informal sau creativ. Astfel de discuţii au rolul de a suda relaţiile din cadrul echipei şi au o mare importanţă în cunoaşterea interpersonală, în evoluţia profesională, dar şi personală, sprijinind angajaţii să-şi exprime ideile şi să participe la identificarea de soluţii pentru proiecte sau provocări din viaţa de birou.

Terasele şi spaţiile verzi sunt extrem de importante pentru angajaţii care vor să facă o plimbare în aer liber şi să se bucure de natură în apropierea locului de muncă. Oricât de frumos ar fi amenajat interiorul clădirii, nimic nu poate înlocui timpul petrecut în aer liber. Aceste spaţii sunt dotate şi cu bănci şi mese, pentru a servi o cafea şi a socializa în afara clădirii. În aceste spaţii pot apărea şi amfiteatre în aer liber, pentru piese de teatru sau mici concerte, şi chiar spaţii pentru picnicuri.

Colţurile liniştite dotate cu fotolii sau canapele confortabile sunt foarte importante pentru angajaţii care vor să ia pur şi simplu o pauză sau să mediteze. Acestea au rolul de a reduce stresul şi de a oferi oricui condiţiile necesare pentru a se deconecta chiar şi pentru câteva minute de activitatea de birou.

Dincolo de aceste zone, biroul în ansamblul lui trebuie să devină o zonă sănătoasă, cu măsuri sanitare complexe, care să ofere angajaţilor încredere în siguranţa spaţiilor de lucru. Astfel de măsuri sunt recomandate în cadrul IMMUNE Building Standard™, un standard conceput imediat după începerea pandemiei şi gândit să ofere protecţie nu doar în actualul context, dar şi în faţa provocărilor viitorului.