ZF Investiţi în România! Christian von Albrichsfeld, Continental România: Software-ul va deveni tot mai important în industria auto. Vom putea cumpăra separat aplicaţii pentru noi funcţionalităţi ale automobilului

Autor: Bogdan Alecu 07.12.2021

Continental are în plan continuarea investiţiilor anuale de circa 150 mil. euro şi recrutarea în medie a 1.000 de noi salariaţi în fiecare an însă structura acestora se va schimba, pe măsură ce şi industria auto se schimbă.

Trecerea la automobilul electric vine cu o revoluţie în domeniu producţiei de componente auto iar furnizorii, în special de componente electronice, se îndreaptă tot mai mult în a deveni şi furnizori de software.

„Acum un automobil nou are mult mai mult software. Aceasta este cea mai mare tendinţă. Circa 70% din valoarea unei maşini de astăzi vine din componente electronice care vin alături de software. O maşină modernă are 100 de controlere, fiecare cu un sistem de operare. Dar acest lucru nu reprezintă un viitor, trebuie să existe o arhitectură mai eficientă. Dezvoltarea software va fi diferită de acum înainte şi vor fi separate de hardware. În viitor se vor putea cumpăra noi funcţiuni pentru automobile şi întocmai precum la un laptop sau la un smartphone avem aplicaţii. Când cumperi o aplicaţie nouă nu cumperi un telefon nou. Ne vom gândit la funcţio­nalităţi, nu hardware. Astfel, ponderea software va creşte tot mai mult. Dar acolo vorbim de o maşină care comunică. Discutăm de software de sistem, cloud computing“, a explicat Christian von Albrichsfeld, head of country, Continental pentru România.

Continental a decis în vara acestui an închiderea fabricii ContiTech din Nădab, Arad şi mutarea producţiei la Carei în judeţul Satu Mare, aceasta fiind prima decizie de închidere a unei fabrici luată de liderul producţiei de componente auto din România.

ZF scria încă de acum doi ani că industria auto locală este prea concentrată pe maşinile cu motoare termice, iar trecerea rapidă către automobilul electric va afecta lanţul de furnizori.

Obiectivul general pentru următorii ani vizează dezvoltarea în continuare a organizaţiei din România prin consolidarea şi creşterea activităţii fabricii din Carei ca locaţie principală a operaţiunilor de cauciuc şi asamblare, unde sunt fabricate furtunuri auto care ajută la reducerea emisiilor şi susţin managementul soluţiilor termice pentru maşinile de pasageri şi comerciale. În acelaşi timp, locaţia ContiTech din Timişoara va avea un rol important în operaţiunile de fabricare şi asamblare a ţevilor de aer condiţionat.

„Noi am luat decizia de a închide Arad şi a muta la Carei în condiţiile în care la nivel global există o supraproducţie de curele şi nu are legătură cu planurile Continental în România. Noi vrem să continuăm trendul de creştere. Pe de altă parte, când vorbim de industria auto şi electrificare, o creştere de la combustia internă la cea electrică înseamnă renunţarea la componente mecanice, la transmisie, la ţevi, furtunuri şi curele. O maşină electrică nu are atât de multe componente, tot ce înseamnă mecanică, răcire nu mai este necesar. Va exista o transformare într-o altă direcţie. Un motor electric este mai uşor de făcut“, a explicat Christian von Albrichsfeld.

Spre exemplu, şi cei de la Mercedes-Benz care deţin fabrica de transmisii de la Sebeş au în plan retehnologizarea acesteia în următorii ani pentru a produce componente pentru maşini electrice, iar investiţia din România va face parte din planul de 40 mld. euro care vizează transformarea fabricilor la nivel mondial.

De partea cealaltă, planul Continental este de a continua recrutările pentru România.

„În 2020 am investit circa 150 mil. euro în România. Dacă adunăm cei 20 de ani, am investit în total peste 2 mld. Euro în această perioadă şi mergem mai departe pe acest drum. Anul trecut am ajuns la 20.000 de angajaţi faţă de 8.000 în urmă cu 12 ani iar mai departe ritmul este de 1.000 de noi angajaţi în fiecare an“, a explicat directorul de ţară.

Dincolo de transformarea industriei auto furnizorii se confruntă cu problema creşterii costurilor materiilor prime, a altor componente dar şi a energiei, iar acest lucru înseamnă că pe viitor maşinile s-ar putea scumpi în urma renegocierii anumitor contracte.

„Orice produs reprezintă o sumă de costuri din mai multe surse. Noi analizăm cum putem optimiza costurile astfel încât scumpirea energiei să nu afecteze preţul final. În plus, pentru produsele noi avem un business case nou. Unde avem produse în derulare analizăm situaţia actuală. Dar nu vorbim doar de scumpirea energiei ci şi alte componente şi materiale. Cu unii furnizori vom putea negocia, cu alţii nu. Trebuie să vedem cum mergem mai departe. Ce vedem acum nu va dura prea mult, cel mai probabil. Aceeaşi scumpire pe care o vedem acum pentru noi ca cetăţeni la energie se vede ca recuperare după criză, ca transformare a pieţei energetice în direcţia energiei regenerabile. Scumpirea la energia electrică vine acum după o perioadă în care nu au existat actualizări ale contractelor iar industria a revenit pe plus şi în plus vine şi iarna“, a subliniat directorul de ţară.