Băncile au primit aprobare să discute cu clienţii la distanţă prin mijloace video: normele privind reglementarea, recunoaşterea, aprobarea şi acceptarea procedurii de identificare a unui client prin mijloace video, au fost publicate

Autor: Robert Manea 26.11.2021

Băncile au primit aprobare să discute cu clienţii la distanţă prin mijloace video: normele privind reglementarea, recunoaşterea, aprobarea şi acceptarea procedurii de identificare a unui client prin mijloace video, au fost publicate.

„Asociaţia Română a Băncilor (ARB) şi Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) salută decizia Autorităţii pentru Digitalizarea României de aprobare a normelor privind reglementarea, recunoaşterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanţă utilizând mijloace video. Decizia Preşedintelui Autorităţii pentru Digitalizarea României prin care sunt aprobate normele privind reglementarea, recunoaşterea, aprobarea sau acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanţă utilizând mijloace video a fost publicată săptămâna aceasta în Monitorul Oficial. Decizia reglementează cadrul juridic pentru identificarea persoanelor la distanţă utilizând mijloace video, în interacţiunea cetăţenilor la distanţă cu instituţiile publice sau cu companiile private.

Această decizie reprezintă un progres notabil în procesul de debirocratizare la nivel naţional, atât în zona publică, cât şi privată, clienţii băncilor fiind beneficiarii direcţi ai acestor modificări.

O astfel de normă era necesară şi aşteptată de către actorii din piaţă de mult timp, iar în numele membrilor noştri, membri ai Asociatiei Române a Băncilor şi ai Consiliului Patronatelor Bancare din România deopotrivă, salutăm deschiderea de care au dat dovadă reprezentanţii Autorităţii pentru Digitalizarea României şi dialogul consistent care a dus la elaborarea acestui act normativ.

Discuţiile purtate au arătat că Autoritatea a înţeles importanţa identificării de soluţii care să ajute România să se dezvolte şi să permită folosirea de tehnologii inovatoare pe măsură ce acestea sunt disponibile. Dialogul duce la reglementari mai bune, iar îndemnul nostru este de a acorda importanţă deosebită acestor procese democratice de deliberare. Cu toţii ne dorim legi mai bune, reglementări care îşi ating scopul, bazate pe principii clare şi transparente.

Astfel, considerăm că forma în care a fost adoptată această normă reprezintă un mare pas înainte atât pentru prestatorii de servicii vizaţi de această normă cât şi pentru cetăţeni, chiar dacă mai sunt necesare o serie de ajustări care să permită prestarea serviciilor la distanţă în cele mai bune condiţii, fără însă a cauza presiuni financiare şi operaţionale semnificative pentru prestatorii de astfel de servicii şi fără a limita/îngreuna accesul pe piaţa românească a prestatorilor de servicii de identificare din alte state membre UE.

Procesul de digitalizare s-a accelerat în sistemul bancar pe fondul pandemiei, ceea ce a condus la intensificarea tendinţei de trecere la cashless şi contactless. Aproximativ 76,8% dintre românii care deţin un produs sau un serviciu bancar au declarat că au încredere foarte multă şi multă în noile tehnologii (aplicaţii şi servicii digitale moderne), potrivit studiului privind "Digitalizarea sistemului bancar în percepţia românilor", realizat de IRES în anul 2020.

Studiul "Digitalizarea sistemului bancar în percepţia românilor" relevă trei portrete de români care utilizează servicii sau produse bancare în contextul pandemic. Aproximativ 47% dintre români preferă interacţiunea online cu banca şi este foarte important ca serviciile bancare să poată fi accesate cu uşurinţă de pe Internet/ Mobil. O pondere de 19% dintre respondenţi interacţionează atât online, cât şi offline cu banca, folosind ocazional aplicaţia de Mobile Banking. 34% dintre clienţi preferă interacţiunea offline cu banca, de cele mai multe ori merg fizic la unităţile bancare atunci când au nevoie şi nu este prea important că serviciile bancare pot fi accesate cu uşurinţă de pe Internet / Mobil.

Comunitatea bancară este preocupată de creşterea gradului de educaţie digitală în România. Acceptarea procedurii de identificare a persoanei la distanţă utilizând mijloace video ar putea contribui la reducerea fraudelor.”