ZF Agropower. Consumatorul român pune preţ pe gust, vrea produse cât mai naturale şi aşteaptă ca brandurile din industria agroalimentară să inoveze constant. Cele mai puternice branduri din industria alimentară românească sunt în continuare mărcile autohtone

Autor: Florentina Niţu 04.12.2021

Românii aşteaptă din partea companiilor din industria agro­alimentară un porto­foliu mixt, care să conţină atât produse care vin în întâmpinarea nevoilor, cât şi produse inovatoare, a fost una dintre concluziile ediţiei din 29 noiembrie a emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania şi Profi.

„Este foarte evident faptul că oamenii se orientează spre produse cât mai apro­piate de natură şi este o preocupare comu­nă la care lucrează toţi actorii de pe filiera de producţie. Însă, consumul de produse bio este sub 15% în ţările dezvoltate, iar randamentele sunt mai mici“, a spus Grigore Horoi, preşedintele grupului Agricola din Bacău, unul dintre cei mai mari producători de carne de pui, mezeluri şi produse tip ready meal din România, cu venituri de peste 730 mil. lei în 2020.

Pe de altă parte, el susţine că o parte din reuşita grupului de până în prezent a fost crearea unor nevoi noi ale consumatorului prin investiţii constante în inovaţie. Horoi susţine că, imediat după Revoluţie, Agricola a adus în piaţă soluţii inovatoare de ambalare a cărnii de pui.

„Noi creăm şi produse noi, dar oferim pieţei şi produsele pe care ni le cere. Spre exemplu, am anticipat nevoia consumato­rului pentru puiul crescut în curtea bunicilor şi am adus pe piaţă puiul crescut industrial cu caracteristici apropiate celui crescut în gospodăria tradiţională. Acum un an, consumatorul a cerut un produs liber de reziduri, fără tratamente administrate, iar produsul pe care l-am scos noi anul trecut pe piaţă este crescut fără antibiotice“, a completat Grigore Horoi.

Ana Maria Băjan, director de marke­ting al Caroli Foods Group, producător de mezeluri şi alte preparate din carne care face parte din grupul spaniol Sigma, a afirmat că în cadrul companiei merg atât pe varianta de a răspunde novoilor consuma­torilor, cât şi pe varianta de a crea nevoi noi.

„Avem la bază trei piloni pe care ne focusăm: reducţionalismul, funcţionalismul şi naturalismul. Odată cu pandemia de COVID-19, românii s-au uitat mai mult la ingredientele de pe eticheta produselor, căutând mai puţină sare şi mai puţin zahăr şi încercăm să creăm produse cu mai puţină sare, iar aici este vorba de reducţionalism. În zona de naturalism încercăm să lansăm produse din ingrediente 100% naturale şi cel mai recent am pus pe piaţă produse de ready meal 100% naturale. Funcţionalismul înseamnă să asigurăm pieţei produse cu conţinut ridicat de proteine, de exemplu. Un trend pe care l-am adus din Europa de vest este snaking-ul din carne, o subcate­gorie care nu exista acum doi ani în Româ­nia, dar de şase luni şi retaileri mari au ajuns să aducă mai multe produse din această zonă“, a menţionat Ana Maria Băjan.

Ea a adăugat că de peste 7 ani, de când face parte din compania Caroli Foods Group, cu o cifră de afaceri de 500 mil. lei în 2020, a observat că românii îşi doresc produse cu un conţinut ridicat de carne, iar în ultimii doi ani a crescut lanţul scurt de aprovizionare cu alimente şi e-commerce-ul, trenduri la care se aşteaptă să urce mai mult şi mai rapid în următoarea perioadă.

„Cred foarte mult în cercetare şi în zona mâncării este critic gustul. Ne-am lovit de profiluri de gust. Cunsumatorul ne spune că îi place sau nu îi place, dar nu ne spune şi de ce“.

Totodată, Gabriel Niţu, proprietarul companiei Mistreţul Alb, care are o livadă de gutui ecologice şi o plantaţie de aluni în judeţul Giurgiu, spune că a observat nevoia consumatorului de a găsi produse cu gust, drept pentru care în prezent analizează şi testează produse noi, procesate, pe bază de gutui, printre care piureul de gutui.

„Primele roade de gutui le-am avut în acest an. Din primul contact cu clienţii, aceştia sunt încântaţi, pentru că ştiu că mănâncă un produs curat şi sănătos, produs în România. Cu toate acestea, dacă ne uităm în magazine la rafturile cu produsele ecologice, nu se înghesuie lumea, deşi uneori produsele au preţuri similare, dar eu cred că se va schimba percepţia clienţilor în viitor“, a spus Gabriel Niţu.

El a mai spus că abia a scos pe piaţă un suc de gutui şi aşteaptă reacţiile clienţilor. „Avem în analize şi teste şi reţete pentru alte produse. De exemplu, am făcut un piure de gutui, iar ţinta sunt copiii, pentru că le crează poftă de mâncare.“

Valentina Ioniţă, fondatoarea Băcăniei cu poveşti, care în urmă cu opt ani a pus bazele unui mic business ce avea ca activitate producţia de legume pe care le vindea online, a afirmat că a urmat cererea din piaţă, de a oferi produse diversificate în format fizic, iar „reţeta“ sa a funcţionat.

„Am început acum opt ani să cultivăm legume şi am creat un magazin online pentru vânzarea produselor. Pe parcurs, clienţii ne-au solicitat să le oferim şi produse complementare, precum carne, mezeluri, brânzeturi şi astfel am descoperit mici producători care realizau produse bio, iar în urmă cu trei ani am decis să ne mutăm din online într-un magazin fizic. Totul a pornit de la cererea din piaţă“, a precizat Ioniţă. În băcănie, compania are 15 furnizori de produse agroalimentare.