Ministrul Transporturilor anunţă un plan investiţional de 73 de milirde de euro în următorii 10 ani

Autor: Dorin Oancea 04.12.2021

Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, aflat într-o vizită în judeţele Brăila şi Galaţi, a anunţat un plan investiţional de 73 de milirde de euro în următorii 10 ani.

„În următorii 10 ani vorbim de un plan investiţional pe transporturi, pe toate tipurile de transporturi, de 73 de miliarde de euro. Este absolut necesar ca România să facă un salt în dezvoltarea sa, şi acest lucru se poate cel mai bine prin dezvoltarea infrastructurii de transport. Acest plan investiţional a fost la Buxelles, au avut cîteva observaţii, de ieri acest plan investiţional este pe site-ul ministerului Transporturilor, în transparenţă publică, urmând ca până la sfârşitul anului să-l adoptăm prin hotărâre de Guvern. Avem un Master Plan adoptat în 2016, avem un plan investiţional pe baza acelui Master Plan, foarte multe planuri făcute în 30 de ani, desene, cretă pe tablă, mult, mult mai puţine lucruri făcute practic”, a declarat ministrul, într-o conferinţă de presă.

Conform Notei de fundamentare proiectului de hotărâre privind aprobarea Planului Investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030, nevoia de finanţare pentru toate sectoarele de transport din România pe următoarea decadă este de 72,77 miliarde euro. Din această sumă, 34,19 mld euro sunt dedicate infrastructurii rutiere, 20,63 miliarde Euro infrastructurii feroviare, 10,7 miliarde Euro dedicate infrastructurii de metrou, 4,46 miliarde Euro dedicate infrastructurii navale şi 2,79 miliarde Euro dedicate infrastructurii aeroportuare.

Alocările estimative maxime pentru finanţare europeană sunt de 40,78 mld Euro (din care 13,43 miliarde fonduri externe nerambursabile şi 27,35 miliarde contribuţia maximă a bugetului de stat, incluzând mecanismul supracontractării), rezultând un deficit de 31.99 mld.euro, care poate fi acoperit de la bugetul de stat, respectiv prin împrumuturi externe şi fonduri private. În concluzie, România va trebui să asigure în următorii 10 ani contribuţia financiară aferentă proiectelor cu finanţare europeană la care se adaugă necesarul pentru finalizarea întregii infrastructuri prezentate în acest plan, rezultând un efort financiar reprezentând aproximativ 2% din PIB/an în funcţie de progresul fizic şi financiar al proiectelor, precizează documentul.