Multinaţionalele din FMCG raportează în România marje de profit de până la de 15-20 de ori mai mici decât global. Spre exemplu, P&G are în România o marjă de 1,7%, în timp ce la nivel global are o marjă de 18,5%; Unilever are în România o marjă de profit 1,2%, iar la nivel global de 12%. Sunt şi multinaţionale care au în România aceleaşi marje ca la nivel internaţional

Autor: Cristina Roşca 09.12.2021

Patru din 15 companii raportează local marje de peste 10%.

Grupurile mari din industria bunurilor de larg consum, giganţi cu afaceri şi profituri de miliarde de euro, raportează în România marje de profit net de până la 15-20 de ori mai mici decât cele de la nivel global. Mai exact, dintre cele 15 companii analizate de ZF, 11 sunt în această situaţie. Singurele excepţii sunt Ursus (parte a grupului japonez Asahi) şi Heineken - cei mai mari doi jucători de pe piaţa berii - şi de Albalact (parte a Lactalis) şi FrieslandCampina - unii dintre cei mai mari jucători din industria de lactate. Spre comparaţie, grupul Mondelez de pe piaţa dulciurilor, ce are în portofoliu branduri precum Milka şi Oreo, are local o marjă de 0,8%, iar global una de 13,5%. PepsiCo şi P&G sunt în situaţii similare.

Recent, 136 de state din lume, inclusiv România, au semnat un acord istoric ce prevede impunerea unui impozit minim de 15% pe profiturile multinaţionalelor şi o taxare a acestora în statele în care generează profit. Pornind de la acest acord, ZF a aşezat faţă în faţă profiturile nete şi marjele pe care unele dintre marile grupuri din FMCG le realizează local şi la nivel global.