Dan Dascălu, partener D&B David şi Baias: Autorităţile fiscale au făcut paşi importanţi pentru reforma administraţiei fiscală. Este de aşteptat ca aceste schimbări să accelereze în anii următori

Ziarul Financiar 09.12.2021

Autorităţile fiscale au făcut paşi importanţi pentru reforma administraţiei fiscale, iniţiată în urmă cu doi ani, fiind implementate o serie de proiecte care au simplificat interacţiunea contribuabililor cu inspectorii fiscali. Este de aşteptat ca aceste schimbări să accelereze în anii următori, în contextul măsurilor din PNRR.

De-a lungul timpului, marea majoritate a  principalelor probleme observate de companii în relaţia cu ANAF au apărut în cadrul inspecţiilor fiscale. Deşi aceste acţiuni de control ar trebui să reprezinte excepţia, iar nu regula în relaţia cu autorităţile fiscale, întrucât conformarea voluntară este un obiectiv esenţial al administrării fiscale, modul greoi în care acestea s-au derulat uneori, durata prea mare, volumul de documente au impus alocarea unor resurse de timp, umane şi financiare însemnate din partea contribuabililor.

Pe măsură ce au fost dezvoltate mijloace online de comunicare, cu precădere odată cu apariţia pandemiei, interacţiunea a început să fie mai puţin solicitantă pentru contribuabili, dar şi pentru autorităţi şi, întrucât în acest domeniu practica a luat-o înaintea dreptului, ar trebui modificate cât de curând şi dispoziţiile referitoare la probe din Codul de procedură fiscală şi, desigur, şi cele corelative din legislaţia contenciosului administrativ fiscal (în ipoteza nedorită a unui litigiu izvorât din controlul fiscal), pentru a reflecta în mod corespunzător aceste evoluţii extrem de favorabile din perspectivă practică.

Circa 41% dintre respondenţii români ai unui sondaj privind inspecţiile fiscale realizat de PwC la nivelul regiunii Europei Centrale şi de Est, în primăvara acestui an au observat o îmbunătăţire considerabilă a modalităţii de comunicare cu inspectorii fiscali din România, în sensul digitalizării în perioada inspecţiei fiscale, acest procentaj fiind comparabil cu cel regăsit în răspunsurile furnizate de alte teritorii participante la sondaj.

Fiind o componentă esenţială a administrării fiscale, inspecţia fiscală este un barometru al interacţiunii dintre cele două ”tabere”, iar cele mai recente evoluţii arată că informatizarea a adus şi va continua să aducă multe îmbunătăţiri.

Deja multe dintre acţiunile de control au loc pe cale de verificare documentară, care presupune că inspectorii nu mai sunt prezenţi la sediul companiilor, ci solicită informaţii, le verifică şi emit actele de control la distanţă.

Până în 2025, există intenţia ca aceste acţiuni să reprezinte 60% activitatea de control din acest an. Astfel, inspecţia derulată electronic va lua avânt, iar raportările de tip SAF-T, care vor demara din 2022, vor contribui la simplificarea interacţiunii cu autorităţile fiscale din perspectiva contribuabililor şi la îmbunătăţirea capacităţii de colectare a TVA şi a celorlalte taxe şi impozite, din perspectiva bugetului.

Este de aşteptat ca, datorită raportării SAF-T, de exemplu, inspecţiile fiscale să dureze mai puţin, iar costul de conformare să fie mai redus. Astfel, inspectorii fiscali vor fi mai rar sau deloc prezenţi la sediul companiilor, fără să mai perturbe activitatea acestora, iar controlul va fi bazat pe tranzacţii efective.

Un alt efect al informatizării şi al raportărilor de tip SAF-T va fi rambursarea mai rapidă a TVA, pentru că noul sistem va putea identifica mai uşor neconformităţile din declaraţiile contribuabililor.

De asemenea, în cazul analizelor de risc, vor putea fi efectuate şi comunicate rezultatele într-un timp mult mai scurt.

Concluzionând, chiar dacă este de aşteptat ca activitatea de control să se intensifice, mai ales că va fi necesară o recuperare a acţiunilor încetinite sau sistate pe fondul crizei sanitare, cel mai probabil noile sisteme de raportare şi mecanisme procedurale de control şi administrare a probelor vor facilita realizarea acestora într-un număr mai mare şi într-o manieră mult mai facilă, din perspectiva eforturilor de ordin administrativ logistic.

Pentru contribuabili, aceste schimbări vor aduce o serie de beneficii, aşa cum am arătat anterior, dar şi o presiune mai mare de a avea documentaţia foarte bine pusă la punct în orice moment, cu atenţie maximă la toate detaliile pentru a-i ajuta să treacă de un control mai uşor şi cu potenţialul de a obţine rezultate cât mai bune.