​Costurile transportului maritim au crescut cu circa 82% în ultimul an din cauza restricţiilor generate de situaţia pandemică

Autor: Miruna Diaconu 15.12.2021

Costurile transportului maritim au crescut cu 82% în ultimul an, acest lucru a fost cauzat în principal de restricţiile generate de situaţia pandemică la nivel global, se arată într-un comunicat al companiei Stera Chemicals. Criza sanitară a dus la o serie de situaţii care au presupus controale mai stricte impuse de către mai multe state privind andocarea vapoarelor sosite din Africa, criza containerelor, dar şi lipsa şoferilor de camioane.

„Dacă la începutul anului 2021 costul transportului unui container standard de aproximativ 12 metri (40 feet) din China către Europa era de aproximativ 5.000 USD, acesta a ajuns în prezent la 22.000 USD, în unele porturi chiar la 28.000 USD. Aşadar, pentru încărcarea a 20 de tone de materie primă într-un container, costul transportului a crescut de la 250 de dolari/tonă, la 1.400 de dolari/tonă”, explică Alecsandru Rasidescu, CEO Stera Chemicals, distribuitor şi importator de materii prime chimice.

Pe lângă creşterea costurilor privind transportul maritim, timpul de aşteptare este mult mai mare, iar operatorii economici au ajuns să plătească marfa în avans în proporţie de 100%. De asemenea, marii operatori economici au realizat că transportul de mărfuri pe căi feroviare ar putea reprezenta o alternativă, însă nu este cazul României, care dispune de o infrastructură feroviară slab dezvoltată.

„Constanţa este un port scump, lipsit de infrastructură adecvată şi modernizată, iar bunurile care ajung aici trebuie trimise de cele mai multe ori «pe roţi» către oraşele de destinaţie, în condiţiile în care nu avem suficiente trenuri care să permită transportul acestora şi multe municipii din ţară nu dispun de terminalele necesare”, precizează Alecsandru Rasidescu.

Stera Chemicals a fost fondată în 1999 şi este unul dintre liderii pieţei de distribuţie de materii prime chimice, activând în mai multe industrii, printre care: lacuri şi vopsele; cosmetică şi detergenţi; cauciuc; construcţii; plastice; alimentară; tratarea apelor; agricultură. Prezentă pe 12 pieţe internaţionale, compania furnizează materii prime din 5 depozite regionale, pentru peste 1.100 de clienţi naţionali şi internaţionali.


​​​