Piaţa de media ajunge la 540 mil.euro în 2021, în creştere cu 17%, peste estimările de la începutul anului. Investiţiile în publicitatea din mediul digital au urcat cu 25%, iar cele din TV, radio, OOH, print şi cinema cu 15%

Autor: Roxana Rosu 16.12.2021

Revenirea treptată a consumului în 2021, în ciuda incertitudinilor legate de pandemie, alimentează o redresare mai puternică decât se estima la începutul anului în ceea ce priveşte cheltuielile de marketing şi, implicit, ale pieţei de media, care ar putea înregistra în acest an un avans de 17%, la 540 milioane euro, arată datele actualizate ale raportului Media Fact Book, publicat de agenţia Initiative.

„În 2021, piaţa de media a cunoscut o creştere puternică de 17% , recuperând astfel cele câteva procente pierdute în anul 2020. Perspectivele pentru 2022 se menţin pozitive, cu o uşoară temperare, astfel că estimăm o nouă creştere între 12% şi 15%. Sunt semnale de creştere din mediul economic (un estimat de creştere PIB de 5% din partea Comisiei Europene), dar şi o creştere anunţată la 1 ianuarie a venitului minim pe economie – factori care vor favoriza şi creşterea consumului populaţiei, dar şi a bugetelor de publicitate. Câştigătorii acestor bugete suplimentare în 2022 vor fi în mare măsură televiziunea şi mediul online”, comentează Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative România.

Raportul arată că veniturile din publicitatea tradiţională (TV, radio, OOH, print şi cinema) au crescut cu 15% faţă de anul 2020, ceea ce înseamnă o investiţie suplimentară de aproximativ 50 milioane de euro.

În acelaşi timp, veniturile consumate de mediul digital au crescut cu 25%, adică cu aproximativ 30 milioane de euro, astfel că mediul online încheie anul 2021 cu un volum de publicitate de 130 milioane de euro. Cele mai vizibile creşteri s-au înregistrat în zona de video şi social media.

În publicitatea tradiţională, leaderul rămâne televiziunea, cu o creştere de 16%, de la 302 milioane de euro la 350 milioane de euro.

2021 a continuat trendul de erodare al audienţelor TV care, coroborat cu cererea susţinut crescătoare din partea advertiserilor, a condus la inflaţii de cost fără precedent, în special în ultima parte a anului. Specialiştii Initiative estimează că acest fenomen se va menţine şi în anul 2022.