Mădălina Racoviţan, Partner KPMG, Head of People services: Cinci lecţii pentru 2022 pentru liderii din HR

Autor: Mădălina Racoviţan 17.12.2021

 

Ultimii doi ani au fost mai diferiţi decât oricând. Pandemia a schimbat lumea în care trăim într-un mod pe care nu ni l-am fi imaginat posibil până de curând.  Acest lucru ne-a făcut să ne gândim mult mai serios la societatea pe care vrem să o construim pentru viitor. Organizaţiile au trecut şi ele printr-un proces de învăţare. Au fost nevoite să implementeze rapid un nou mod de lucru la distanţă, să regândească abordările privind diversitatea şi incluziunea,  să repună pe agendă teme precum cultura organizaţională şi misiunea pentru a gestiona mai bine aşteptările clienţilor şi ale angajaţilor.  Liderii de HR au fost în prima linie în această perioadă, având un rol crucial pe de o parte în susţinerea nivelului de motivare al angajaţilor, în asigurarea condiţiilor pentru ca aceştia să aibă o stare de sănătate bună şi un nivel bun de productivitate pentru a face faţă nevoilor de business, şi pe de altă parte au fost nevoiţi să se implice activ în regândirea şi adaptarea forţei de muncă pentru viitor, toate acestea fiind făcute la o viteză ameţitoare.

Deşi poate unii ne dorim ca anii 2020 şi 2021 să fie uitaţi cât mai repede, perioada aceasta ne-a învăţat câteva lecţii valoroase care au accelerat transformarea forţei de muncă.  Iată câteva dintre cele mai importante lecţii pe care le-am învăţat şi care ne vor fi de folos în 2022 precum şi în anii ce urmează.

 

Lecţia numărul 1: Trăieşte valorile organizaţiei

În ultima perioadă, companiile din întreaga lume au reacţionat faţă de evenimentele din societatea în care trăim, luând o poziţie fermă susţinând echitatea şi justiţia socială. Astfel, publicul larg are aşteptări în creştere de la organizaţii cu privire la impactul acestora în societate.

Conform studiului global KPMG 2021 CEO Outlook,  pe măsură ce publicul larg aşteaptă ca liderii de business să se implice în rezolvarea celor mai importante provocări ale societăţii, 64% dintre aceştia spun că obiectivul cel mai important al organizaţiei lor este de a se asigura că misiunea acestora este integrată în toate acţiunile lor pentru a crea valoare adăugată pe termen lung pentru toţi actorii implicaţi (stakeholders), iar acest procent este în creştere de la 54% în 2020.

De asemenea, acelaşi studiu relevă faptul că 71% dintre CEO intervievaţi spun că vor fi direct responsabili pentru implicarea în rezolvarea problemelor sociale. De asemenea, 56% dintre respondenţi au recunoscut faptul că  aşteptările publicului larg, ale investitorilor şi autorităţilor privind diversitatea, echitatea şi incluziunea cresc cu rapiditate, şi că vor avea dificultăţi în a răspunde acestor aşteptări.

În prezent, majoritatea organizaţiilor au o misiune şi valori sănătoase cu impact în societatea în care activează. Însă, provocarea cel mai des întâlnită este legată de a transpune această misiune şi valorile companiei într-un plan concret de acţiune cu obiective foarte bine definite şi clare.

Misiunea şi scopul organizaţiilor devin un punct de diferenţiere. Acele organizaţii care reuşesc să trăiască şi îşi să respecte valorile, să se conecteze cu angajaţii lor şi să îşi apere principiile sunt cele care vor câştiga încrederea clienţilor, partenerilor şi investitorilor lor.

 

Lecţia numărul 2: Adaptează şi dezvoltă experienţa angajaţilor

Pandemia a mutat toată activitatea angajaţilor la ei acasă în multe sectoare de activitate. Acest lucru a forţat organizaţiile să regândească noţiunea de experienţă a angajaţilor, punând accent pe flexibilitatea muncii, pe bunăstarea angajaţilor şi pe un nivel mai mare de acces la tehnologie.

Pe măsură ce valurile pandemiei au continuat să apară, iar modul de lucru remote sau hibrid a continuat să fie norma şi nu excepţia, pentru organizaţii şi lideri a fost şi mai evidentă nevoia de a îmbunătăţii experienţa angajaţilor pentru a asigura un nivel cât mai ridicat al motivaţiei şi angajamentului acestora.

Acum, fenomenul the Great Resignation îşi face simţită prezenţa în mai toate sectoarele, şi de aceea pentru a creşte retenţia angajaţilor, experienţa angajaţilor devine un subiect şi mai important. Sănătatea mintală şi bunăstarea angajaţilor au apărut că provocări uriaşe pentru lideri şi HR, mai ales în contextul izolării şi al creşterii volumului de muncă. Multe organizaţii au derulat programe de training în acest sens pentru a ajuta angajaţii să depăşească provocările, iar experienţa angajaţilor a devenit tema centrală printre obiectivele liderilor, alături de o mai bună comunicare în ambele sensuri, sfaturi şi ajutor profesionist.

62% dintre respondenţii sondajului KPMG HR New Reality  din 2020 au spus că departamentul de HR are responsabilitatea îmbunătăţirii experienţei angajaţilor în organizaţii. Însă, există o legătură directă între experienţa angajaţilor şi experienţa clienţilor unei organizaţii. De aceea, orice lider de business interesat să îmbunătăţească experienţa clienţilor trebuie să se asigure că organizaţia investeşte în experienţa propriilor angajaţi.

Experienţa angajaţilor este nu doar un set de procese ci reflectă cultura şi valorile unei organizaţii. Iar pentru a adapta această experienţă la noua eră a muncii, liderii de HR trebuie să continue să ajusteze experienţa pe care organizaţia o oferă propriilor angajaţi, pentru a o adapta unei lumi dinamice, ce presupune flexibilitate, modele de lucru hibride şi o creştere a automatizării.

 

Lecţia numărul 3: Să fii un lider uman

Deşi izolarea este strâns legată de modul de lucru remote, poate surprinzător, ce am observat în perioada pandemiei este faptul că aceasta a apropiat oamenii mult mai mult. În această perioadă liderii au început să regândească modul în care interacţionează cu angajaţii lor, să înlăture barierele ierarhice cu care erau obişnuiţi, într-un cuvânt, să fie mai umani.

Faptul că în întâlnirile virtuale interlocutorul nostru are acces la o frântură din viaţa noastră privată (camera în care lucrăm, copilul care cere atenţie sau animalul de companie) face ca ceilalţi să ne perceapă diferit şi stilul de comunicare atât în cadrul echipelor cât şi cu clienţii s-a schimbat într-un mod în care mulţi nu-l vedeau posibil. Asta face ca oamenii să se înţeleagă mai bine unii pe alţii şi creşte nivelul de încredere reciproc.

Cele mai mari organizaţii investesc eforturi semnificative pentru a dezvolta abilităţi de leadership nu doar la nivelul managerilor ci în întreaga organizaţie. Acele abilităţi care erau denumite “soft skills” devin acum extrem de importante pentru toţi angajaţii. Lucruri precum inteligenţa emoţională, capacitatea de adaptare, gândirea critică sau chiar abilitatea de a rezolva probleme complexe sunt doar câteva din abilităţile cele mai relevante pentru noua eră a muncii.

 

Lecţia numărul 4: Flexibilitate şi rezilienţă pe termen lung

Criza pe care a adus-o pandemia a atras atenţia asupra importanţei unor abilităţi precum adaptabilitatea şi rezilienţa, pe măsură ce clădirile de birouri s-au închis, lanţurile de aprovizionare au avut de suferit, iar clienţii au cerut noi modalităţi de a face afaceri.

Studiile din ultima perioadă, inclusiv studiul KPMG Romania privind munca la distanţă din octombrie 2020, au relevat faptul că în perioada postpandemică, companiile intenţionează să menţină o modul de lucru la distanţă. 96% dintre respondenţii studiului KPMG au spus că planifică o astfel de componentă, cu vasta majoritate optând pentru o abordare hibrid.

Este destul de evident că pe termen lung munca remote nu poate fi o soluţie sustenabilă, însă această perioadă de 2 ani ne-a arătat că un mod de lucru hibrid, în care o parte a activităţii angajaţilor se va desfăşura la distanţă este cea mai probabilă alternativă pentru viitor. Este  de asemenea de la sine înţeles că experienţa angajaţilor în interacţiunea fizică nu poate fi replicată în online, ceea ce necesită ca în contextul modului de lucru hibrid, HR-ul şi organizaţiile în general să fie mai inovativi şi creativi, dând o mai mare importanţă conexiunilor umane. Este mult mai dificil să construieşti relaţii de încredere dacă nu te întâlneşti niciodată cu colegii tăi. Pe de altă parte, flexibilitatea nu se referă doar la locul sau timpul în care muncim. Organizaţiile vor învăţa să aducă flexibilitate în mai multe procese şi politici pentru a acomoda nevoile diverse ale angajaţilor.

Mesajul pentru anul 2022 şi mai departe este că va fi nevoie sa fim capabili să ne adaptăm la schimbări mult mai rapid, astfel că organizaţiile să dezvolte noi capabilităţi şi moduri de lucru.

 

Lecţia numărul 5:  O nouă eră a muncii, un nou rol al HR-ului

Cei mai mulţi lideri de HR recunosc faptul că HR-ul trebuie să se reinventeze şi să se transforme pentru a răspunde cât mai eficient situaţiilor de criză viitoare. Parte din acest răspuns va fi să facă organizaţiile mai reziliente prin crearea unei experienţe coerente a angajaţilor. De asemenea, într-o eră în care misiunea şi scopul organizaţiilor devin atât de importante, organizaţiile se vor afla sub o presiune de a demonstra lidership. 

Agenda ESG (environmental, social, governance) a organizaţiilor va fi un subiect foarte fierbinte în 2022, iar departamentele de HR au un cuvânt important de spus când vorbim de aspectul social din ESG. Un procent de 81% din respondenţii la sondajul KPMG 2021 CEO Outlook au menţionat faptul că răspunsul organizaţiilor la pandemie a dus la o atenţie crescută acordată componentei sociale din programele ESG.

Rolul HR-ului în acest domeniu va fi unul crucial, de a susţine şi de a implementa iniţiativele de ESG din organizaţie, ca răspuns la aşteptările angajaţilor, investitorilor şi a publicului larg de la organizaţii.

În acelaşi timp, războiul pentru talente din piaţa forţei de muncă nu va înceta în perioada următoare, ci probabil că se va intensifica. Ne aşteptăm deci să vedem un accent mai mare acordat de HR rolului său de a integra munca angajaţilor cu cea a tehnologiei, pentru a asigura cel mai bun mix de resurse care să contribuie la dezvoltarea afacerilor. Nu în ultimul rând, HR-ul trebuie să contribuie la recalificarea forţei de muncă pentru a se asigura ca angajaţii şi liderii din organizaţii au abilităţile necesare pentru a performa în noua eră a muncii.