Se schimbă piaţa auto? Modul de lucru al mărcilor asiatice a dus branduri precum Hyundai sau Toyota în top 3 în 2021

Autor: Bogdan Alecu 29.12.2021

Mărcile asiatice au câştigat teren în 2021 şi s-au impus chiar şi în top trei în condiţiile în care Toyota sau Hyundai se regăseau până în acest an în partea a doua a clasamentului.

Spre deosebire de mărcile europene, unde se pune un accent puternic pe componenta de personalizare, iar lista lungă de opţionale permit clienţilor să-şi configureze în detaliu maşina, în cazul brandurilor din Coreea de Sud sau Japonia producătorii pun accent pe pachete de dotări. Astfel, există mai puţine variante de producţie şi pot livra astfel mai eficient şi mai repede.

În 2021 Hyundai a urcat în premieră pe locul secund la nivelul primelor 11 luni şi pe primul loc în cazul mărcilor de import, cu aproape 8.500 de autoturisme înmatriculate, în creştere cu 34% faţă de perioada similară din 2020.

Toyota s-a clasat pe locul al treilea per total şi doi în cazul importurilor, cu 8.126 de unităţi, în urcare cu 40%

“În primele 11 luni ale anului 2021, s-a observat astfel o evoluţie mixtă a înmatriculărilor de autovehicule, majoritatea lunilor fiind în creştere semnificativă faţă de 2020, dar prin raportare la o bază foarte mică în 2020 (perioada stării de urgenţă). Luna noiembrie 2021 a adus o scadere de 10,8% fata de luna similară a anului 2020”, au explicat oficialii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 13% în noiembrie faţă de perioada similară din 2020 la aproape 11.500 de maşini, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). În aceste condiţii şi volumul înmatriculărilor din primele 11 luni ale anului a intrat pe minus, punctând un declin de 1% la 110.377 de maşini.

Piaţa continuă să fie afectată de lipsa componentelor electronice, iar cine poate produce şi livra maşini, îşi asigură şi creşterea vânzărilor, având în vedere piaţa.

Pentru prima dată în ultimul deceniu, decizia de achiziţie nu mai este influenţată în primul rând de preţ, ci de disponibilitatea maşinilor, astfel încât chiar dacă numărul maşinilor disponibile pe stoc nu este unul ridicat, care sunt, sunt din versiunile superioare.  Din top 10 mărci, jumătate au înregistrat creşteri – iar printre acestea se numără mărci precum Hyundai, Toyota, Ford, Mercedes-Benz şi BMW.

Ford şi-a consolidat poziţia în top cinci, ocupând poziţia a patra la nivelul primelor 11 luni, cu aproape 7.700 de unităţi, în creştere cu 30% faţă de perioada similară din 2020. Şi aici disponibilitatea modelelor a influenţat mixul vânzărilor – după un an în care Puma a fost pe primul loc, modelul produs la Craiova a coborât pe poziţia a treia după Focus şi EcoSport. Potrivit datelor din cardul pieţei auto, Ford a venit în această perioadă cu un timp de livrare mai scurt pentru EcoSport decât pentru Puma.

Dacia a continuat declinul, punctând o scădere de 13% la nivelul primelor 11 luni la 30.200 de unităţi dar şi la nivelul lunii noiembrie, când a scăzut la 3.744 de unităţi faţă de 4.382 unităţi în noiembrie 2020. Mai mult, Dacia a beneficiat luna trecută şi de livrările Spring care au ajuns la aproape 1.200 de unităţi.

Astfel una din trei maşini Dacia înmatriculate în noiembrie a fost un model electric.

Criza componentelor electronice s-a adâncit în industria auto locală, unde din această cauză Dacia şi Ford au produs în septembrie doar jumătate din câr ar fi produs într-o lună normală, iar în continuare sunt anunţate noi opriri. Mai mult, dacă înainte exista un calendar mai clar al situaţiei, de acum înainte producţia este dictată de fluxul de componente.