Previziuni 2022. Retail alimentar. Inflaţia va pune presiune pe consum, dar retailerii continuă să pompeze bani în dezvoltare. Anul 2022 se anunţă cel mai bun pentru expansiune

Autor: Cristina Roşca 04.01.2022

♦ În 2021, al doilea an marcat de pandemia de COVID-19, jucătorii din comerţul modern au continuat să se dezvolte, scoţând din buzunare circa 1 mld. euro pentru deschideri de magazine, remodelări ale unor unităţi deja existente, achiziţii de terenuri sau construcţia de depozite noi ♦ Pe de altă parte, micii comercianţi au ales fie umbrela unei francize, fie specializarea pentru a putea ţine piept concurenţei din partea reţelelor internaţionale l Ce urmează în 2022?

 

Inflaţia va continua să crească şi va pune presiune pe consumul privat

Încă din a doua parte a anului trecut, in­fla­ţia a devenit un subiect de discuţie pentru toţi analiştii şi executivii, pentru toţi ban­che­rii şi politicienii. În ceea ce priveşte S1/2022, exis­­tă un consens şi anume că preţurile vor con­tinua să galopeze, mai ales pe fondul ex­plo­ziei preţului la ener­gie. În ceea ce priveşte se­mestrul secund, părerile sunt împărţite, mai exact unele voci spun că si­tuaţia se va îmbunătăţi, pe când altele sunt de pă­rere că inflaţia va fi o pro­­­ble­mă pe ter­men lung, care va afec­ta în­trea­ga eco­nomie mondială. Ca ur­mare a creş­­te­rilor continue de pre­ţuri la aproape orice – de la materii prime la am­ba­la­je şi de la transport la ener­gie –, con­su­mul privat se va tempera, iar oamenii vor deveni mai prudenţi în achiziţii.

În orice criză economică, indiferent de ce anu­me e generată, consumul se contractă, iar oa­menii se uită mai atent la preţ şi la mo­dul în care îşi cheltuie banii. Pandemia de COVID-19, care a debutat ca o criză sanita­ră ce s-a transformat într-una economică, a avut o particularitate şi anume au fost mulţi bani în piaţă şi anumite ocazii de consum au dis­­pă­­rut, aşa că sumele rămase au fost trimi­se că­tre achi­ziţii de alimente mai scumpe, pro­du­se electro-IT sau alte bunuri pentru locuinţă. În contextul înflaţiei însă, apar pri­mele semnale că a apus vremea premiu­nizării (o orientare către produse mai scum­pe) şi a apetitului de consum fără margini.