ZF/Masterbuild Produs în România. Laura Ţeposu, CEO al Libris: Aveam bugetată o investiţie de 3 mil. euro într-un depozit de carte, dar e greu să găseşti un constructor care să-ţi spună exact cât va costa un depozit care va fi livrat în 2023

Autor: Răzvan Botea 06.01.2022

Motivul principal pentru această situaţie este reprezentat de preţurile materiilor prime, care au făcut un salt şi, pentru unele produse, preţul s-a dublat.

Laura Ţeposu, CEO al Libris, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de carte, a spus,la emisiunea ZF/Masterbuild Produs în România că este foarte greu în acest moment să faci un buget pentru o construcţie, în condiţiile în care preţurile la materiile prime au urcat foarte mult.

Declaraţiile ei au venit în contextul în care Libris vrea să construiască un nou depozit de carte de 5.000 de metri pătraţi, similar cu cel deţinut deja.

„Vrem să dublăm capacitatea depozitului, să construim un corp similar. Deocamdată suntem într-o perioadă de analiză, de bugetare. Lucrurile sunt destul de incerte din punctul de vedere al materialelor de construcţii“, a spus Laura Ţeposu.

Ea a adăugat că, începând cu mijlocul lui 2021, a fost foarte greu să bugeteze investiţia, estimată iniţial la 3 mil. de euro.

„Dacă la început de 2021 puteam face o estimare de buget, în iunie-iulie lucrurile au început să se precipite şi preţurile la materiale au crescut foarte mult. În acest moment e foarte dificil să faci un buget pentru o construcţie. O decizie despre această investiţie vom lua cel mai probabil în a doua parte a anului 2022.“

Motivul principal pentru această situaţie este reprezentat de preţurile materiilor prime, care au făcut un salt şi, pentru unele produse, preţul s-a dublat.

Creşterea preţurilor materiilor prime vine, în principal, în urma majorării costurilor de producţie, mai ales a costului cu energia.

„Planificasem un buget de investiţii de 3 mil. de euro pentru acest depozit. Am făcut şi o proiecţie pentru finanţare, dar lucrurile sunt foarte volatile. Este foarte greu să găseşti un constructor care să-ţi poată spune exact cât te va costa un depozit care va fi livrat în 2023“, a mai spus Laura Ţeposu.

Creşterea preţurilor materiilor prime, inclusiv la hârtie, majorează de asemenea şi preţul cărţilor.

„Încă mai sunt stocuri. Piaţa de carte din România funcţionează foarte mult cu stocuri şi atunci la tirajele vechi nu s-a mărit preţul. Tirajele care vin au un alt preţ pentru că este o criză a hârtiei, care a început acum câteva luni şi automat va afecta preţul cărţii.“

Libris are la Braşov un depozit de carte de 5.000 de metri pătraţi, cu o capacitate de stocare de peste 1 milion de cărţi. Compania, care are în prezent 120 de angajaţi, vinde lunar 300.000-400.000 de cărţi şi a avut în 2020, conform celor mai recente date disponibile, afaceri de aproape 66 mil. lei.

Libris are un magazin online, dar şi o librărie fizică în Braşov – librăria Ştefan Octavian Iosif. Cele mai vândute cărţi, a mai spus Laura Ţeposu, sunt cele de beletristică, pentru că se adresează unui public larg. Pe locul doi în topul vânzărilor Libris sunt cărţile de copii, iar pe locul al treilea şi în creştere se află vânzările de cărţi de psihologie practică sau dezvoltare personală.

„Coşul mediu de cumpărături este de 115-120 de lei pe site-ul Libris. 30% din vânzări sunt cărţi de beletristică. Pe locul doi sunt cărţile de copii, cu peste 20% din vânzări. Pe locul trei sunt acele cărţi de psihologie practică-dezvoltare personală.“