Cele mai responsabile companii din România. Cristina Hanganu, Lidl România: Companiile ar trebui să înceapă raportarea când încă nu este obligatoriu. Primul raport de sustenabilitate este extrem de dificil

Autor: Alex Ciutacu 13.01.2022

Distanţa medie dintre magazinele şi depozitele Lidl România a scăzut de la 231 km în 2016 la 115 km în 2020.

Primul raport de sustenabilitate este dificil pentru o companie, iar firmele care nu sunt încă obligate să realizeze acest raport ar trebui să înceapă dinainte de a fi forţate prin cadrul legislativ, a explicat Cristina Hanganu, director de comunicare şi CSR, Lidl România, în cadrul emisiunii Cele mai reponsabile companii din România, un proiect ZF şi BM susţinut de BAT România.

„Este mai bine să nu fie obligatoriu, deci să înceapă raportarea când încă nu este obligatoriu pentru că este ca un antrenament. Primul raport de sustenabilitate este extrem de dificil. Ce am înţeles noi pe pielea noastră este că faci raportul, îl publici, îţi iei nişte angajamente, iar greul abia acum începe, din momentul în care a devenit public acel document pentru că din momentul acela trebuie să ai un plan foarte bine pus la punct legat de cum vei îndeplini acele angajamente“.

Invitata consideră că realizarea acestui raport este un exerciţiu bun pentru că îţi oferă o perioadă de ajustare. Totodată, raportul de sustenabilitate este primul pas pe care o companie îl poate face pentru a vedea cum stă în prezent şi ce are de făcut.

„Companiile mari au în general modele de sustenabilitate, companiile ceva mai mici trebuie să şi le construiască pe un model sau de la zero, dar asta cere puţin timp. De asemenea, experienţa ne-a arătat că implicarea echipei interne la toate nivelurile este extrem de importantă ca mai departe să poţi să îndeplineşti obiectivele. Nu este un demers de management, ci este un demers de echipă“.

Odată cu raportul de suste­nabilitate realizat de Lidl România în 2016, unul dintre cei mai mari retaileri din sectorul alimentar şi-a setat mai multe ţinte ambiţioase prin care a încercat să îşi reducă impactul asupra mediului şi asupra comunităţilor în care activează.

„De exemplu, dacă în decursul anului fiscal 2016 am reuşit să reducem distanţa medie dintre magazine şi depozite de la 231 km la 164 km, adică o reducere seminificativă, în 2020 deja am ajuns la o distanţă medie de 115 km.“

„De ce ne uităm la asta? E un impact pe care noi îl avem când vine vorba de transport. Pentru noi este important să reducem distanţa de transport, asta înseamnă marfă care ajunge în magazine mai proaspătă, un drum mai scurt până la consumator. În plus, este vorba de carburant, folosim mai puţin carburant, iar uzura cauciucurilor este mai redusă, întrucât cauciucurile sunt extrem de poluante“.

Un alt exemplu de indicator pe care Lidl munceşte pentru a-l îmbunătăţi este legat de ambalajele de plastic. Cristina Hanganu a explicat că la nivelul grupului Schwarz – proprietarul Lidl şi Kaufland – există un program amplu, cunoscut drept REset Plastic.

„Toate companiile grupului sunt parte din acest program care se uită la ambalajul de plastic, la ce punem pe piaţă şi cum se închide bucla în zona asta. Noi ne-am angajat că până în 2025 vom reduce consumul de plastic cu 20%. Este un angajament pe care deja ni l-am luat de ceva timp, lucrăm la el, este pe termen llung şi nu este foarte simplu“.