Colgate-Palmolive a închis în 2008 singura fabrică de pastă de dinţi din România pentru eficientizarea businessului. Doar din import, profitul e acum de 10-20 de ori mai mic

Autor: Cristina Roşca 14.01.2022

Multinaţionalele susţin că închid fabricile din di­fe­rite ţări pentru eficientizarea businessului, dar cifrele pe care acestea le obţin înainte şi după finalizarea acestor pro­ce­se de restructurare spun o altă poveste pentru economiile locale. Spre exemplu, Colgate-Palmolive, gigan­tul american care a închis în 2008 singura fabrică mare de pastă de dinţi din România, făcea profit de 10-20 de ori mai mare pe plan local când avea şi producţie, faţă de astăzi, când doar importă.

Gigantul american Colgate-Palmolive, care deţine astăzi pe plan local doar activităţi de import şi distribuţie de produse de igienă orală şi de îngrijire personală, a ob­ţi­nut în 2020, ultimul an pentru care există date publice, afa­ceri de 307,6 mil. lei, un nivel maxim record, şi un pro­fit net de 6,3 milioane de lei, arată datele publice. Astfel, marja de profit în primul an de pandemie a fost de doar 2%.

Spre comparaţie, în 2008, anul în care a fost anunţată închiderea fabricii, marja de profit era de aproape 16%, pentru a atinge un maxim în anul următor. În 2009, marja depăşea 22%. Astfel, piaţa locală a ajuns astăzi doar una de consum, o vacă de mult, businessul americanilor neavând nicio valoare adăugată pentru economie.

Până la momentul publicării acestei ştiri, reprezentanţii Colgate-Palmolive nu au putut fi contactaţi.