Premieră pe piaţa automobilelor: Vânzările europene de maşini electrice depăşesc pentru prima dată în istorie modelele diesel

Autor: Andrei Şerbănescu 17.01.2022

Vânzările de maşini electrice în Europa au depăşit pentru prima dată modelele diesel în decembrie, au arătat datele oficiale ale analiştilor, scrie Financial TImes.

Mai mult de o cincime dintre maşinile noi vândute pe 18 pieţe europene sunt pe bază de baterii, în timp ce maşinile diesel, inclusiv hibrizii diesel, reprezintă mai puţin de 19 la sută din vânzări, potrivit datelor compilate pentru Financial Times de către analistul auto independent Matthias Schmidt.

Datorită subvenţiilor guvernamentale generoase din Germania şi din alte părţi şi a reglementărilor stricte introduse în 2020, care obligă producătorii din UE să vândă mai multe vehicule cu emisii scăzute, vânzările de vehicule electrice au crescut constant.

Tendinţa s-a accelerat în ultimul trimestru al anului trecut, deoarece Tesla s-a dovedit a fi mai capabită decât rivalii să se adapteze la blocajele din lanţurile de aprovizionare cu semiconductori, livrând un record de 309.000 de maşini electrice.

Producătorii europeni de automobile au impulsionat, de asemenea, vânzările de vehicule electrice pentru a evita amenzile de la Bruxelles. Aproximativ 176.000 de vehicule electrice au fost vândute în Europa de Vest în decembrie 2021, un record istoric, cu peste 6% mai mult decât în decembrie 2020. Prin comparaţie, aproape 160.000 de motoare diesel au fost vândute în ultima lună din 2021.

Vânzările de maşini diesel au fost în scădere constantă de când s-a constatat că Volkswagen a înşelat testele de emisii pentru motoarele diesel instalate pe aproximativ 11 milioane de vehicule. La acea vreme, modelele diesel reprezentau cu mult peste jumătate din vehiculele livrate în cele 18 ţări europene chestionate.

Cu toate acestea, Volkswagen însăşi şi-a menţinut poziţia de lider în producţia de vehicule electrice din Europa de Vest în 2021, vânzând peste 310.000 de modele alimentate cu baterii din totalul de 3,5 milioane.

În timp ce o serie de modele electrice noi au atras noi clienţi, interdicţiile pentru vehiculele diesel mai vechi în unele oraşe şi taxele majorate pentru motorină pe pieţele cheie au afectat şi mai mult vânzările de maşini diesel, a adăugat Schmidt.

Valoarea de revânzare a vehiculelor diesel din Germania – cea mai mare piaţă auto din Europa – este, de asemenea, incertă, deoarece noul guvern de coaliţie şi-a semnalat intenţia de a revizui creditele fiscale pentru combustibil, care în prezent face motorina cu aproximativ 14 cenţi pe litru mai ieftină decât benzina.