Criza semiconductorilor continuă: Vânzările de maşini din Europa se prăbuşesc cu 22% şi încheie cel mai slab an din ultimele decenii

Autor: Eduard Ivanovici 18.01.2022

Vânzările auto din Europa au scăzut în decembrie pentru a cincea lună consecutivă, subliniind provocările cu care se confruntă producătorii de automobile într-o perioadă caracterizată de o criză acută a cipurilor, notează Bloomberg.

Înmatriculările au scăzut luna trecută cu 22% la 950.218 vehicule, a spus marţi Asociaţia Europeană a Producătorilor de Automobile. Vânzările de maşini noi au înregistrat un minus de 1,5% anul trecut, când producătorii auto au avut cele mai slabe performanţe de la înfiinţarea asociaţiei, adică de la începutul anilor 1990.

După ce au prezis timp de câteva luni că penuria globală de cipuri ar oferi semne de ameliorare, aşteptările producătorilor auto reîncep să se deterioreze. Furnizarea unui număr suficient de semiconductori va rămâne dificilă şi anul acesta, pe măsură ce pandemia continuă să îşi spună cuvântul asupra încrederii clienţilor.

Săptămâna trecută, grupul francez Renault a declarat că penuria, care a costat constructorul auto 500.000 de vehicule în 2021, ar ajunge la apogeu în primele şase luni de anul acesta, situaţia urmând să se îmbunătăţească în a doua jumătate a anului.

„Vânzările de maşini din 2022 se vor dovedi a fi la fel de complicate ca în 2021. Încă avem pandemia, cât şi valul de omicron în Europa, care continuă să restricţioneze considerabil comportamentul consumatorilor”, spune Peter Fuss, partener al diviziei auto din cadrul grupului de consultanţă şi audit EY.

De-a lungul continentului, Germania, principala piaţă auto din Europa, a înregistrat cea mai mare scădere, minus 27% în decembrie. Reapariţia infecţiilor cu coronavirus a forţat guvernul de la Berlin să introducă o nouă serie de măsuri; astfel, cea mai mare economie europeană a scăzut cu circa 1% în ultimul trimestru de anul trecut.

Chiar dacă efectele crizei nu vor înceta prea curând, producătorii sunt pregătiţi să beneficieze de preţurile ridicate ale maşinilor, în vreme ce disponibilitatea maşinilor noi şi folosite rămâne limitată. Anul trecut, majoritatea companiilor şi-au schimbat cu succes procesele de producţie către maşini din segmentul high-end, volumele mici fiind compensate de marjele puternice ale profiturilor.