Ediţie specială ZF IT Generation. Andres Angelani, CEO al Cognizant Softvision: „Investim bani şi timp pentru a conecta comunităţi, pentru a găsi şi a creşte forţa de muncă de care avem nevoie. Trebuie să investim în oamenii de care avem nevoie. Mediul privat, companiile trebuie să ia problema deficitului de forţă de muncă în propriile mâini.“

Autor: Alexandra Cepăreanu 19.01.2022

♦ „Trebuie să colaborăm cu instituţiile publice, inclusiv cu cele din zona de educaţie, dar şi cu guvernul.“

În contextul pandemiei care a accelerat digitalizarea la nivel global, ceea ce a crescut şi mai mult deficitul de forţă de muncă din industria IT&C, este nevoie de investiţii în creşterea şi educarea populaţiei şi de găsirea unor modalităţi de a conecta comunităţile şi a atrage oameni spre domeniul IT&C, a spus Andres Angelani, CEO al producătorului de software Cognizant Softvision, cu o puternică prezenţă şi pe piaţa din România, în cadrul unei ediţii speciale a emisiunii ZF IT Generation.

„Acest deficit a crescut mult mai mult în contextul pandemiei şi continuă să  accelereze. Nu sunt destui specialişti şi ingineri pe piaţă şi trebuie să găsim o modalitate să îi găsim. Astfel, investim bani şi timp în găsirea unei modalităţi de a conecta comunităţi pentru a găsi forţa de muncă de care avem nevoie. Pentru că o comunitate reprezintă un număr de oameni disponibili pentru a face treaba de care avem nevoie, doar au nevoie de pregătire şi îndrumare pentru a ajunge la nivelul şi pregătirea de care avem nevoie“, a spus Andres Angelani.

De asemenea, colaborarea cu mediul public, cu instituţiile statului, este o altă piesă care poate ajuta la construirea întregului puzzle, la finalul căruia industria tech ar putea găsi oamenii de care are nevoie.

„Mediul privat, companiile vor trebui să ia problema în propriile mâini. Trebuie să colaborăm cu instituţiile publice, inclusiv cu cele din zona de educaţie, dar şi cu guvernul, pentru a rezolva această problemă. Şi consider că deficitul de forţă de muncă va fi un subiect fierbinte al anului 2022, pentru că nu cred că vom rezolva această problemă prea repede“, a adăugat CEO-ul Cognizant Softvision, companie care a depăşit pragul de peste 2.000 de angajaţi la nivel naţional.

El consideră că cele mai importante elemente care pot ajuta o companie să atragă forţa de muncă şi talentele de care are nevoie sunt reprezentante de cultura companiei şi tehnologiile pe care acestea le utilizează sau le construieşte.

„Cultura este valoarea unei companii. Şi cred că cultura va juca un rol tot mai mare în atragerea de talente. În plus, creativitatea, impactul proiectelor şi tehnologiile folosite vor avea şi ele un rol tot mai important. Indiferent de locul în care lucrează angajatul, consider că creativitatea are un mare potenţial în a rezolva această problemă a deficitului de talente de pe piaţă. Vrem să valorificăm şi creativitatea, pentru a inova la locul de muncă. Deci, aceasta este una dintre principalele zone de focus pentru noi în 2022.“

Cognizant Softvision, care deţine la nivel naţional studiouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Iaşi, Timişoara şi Baia Mare, a mărit echipa din cadrul companiei cu aproximativ 1.000 de ingineri software, pe parcursul anului 2021, în urma unor campanii de recrutare care încă sunt deschise. De asemenea, în contextul pandemic care a mutat angajaţii în mediul online din birourile fizice, Cognizant Softvision a dezvoltat o soluţie pentru ca angajaţii să se adapteze mai rapid la modul de lucru de la distanţă.

„Construim noi tehnologii chiar şi în pandemie. Am lansat Studio X, care s-a născut în pandemia de COVID-19 şi este un fel de calificare a angajaţilor la munca în sistem hibrid. Am reuşit să recrutăm talente calificate într-un spectru tehnologic foarte larg - big data, develops, automatizare. Am angajat între 150 şi 200 de oameni pe lună, ceea ce e un record pentru piaţa din România în 2021.“

În continuare, compania continuă planurile de recrutare la nivel naţional, căutând forţă de muncă în toate oraşele din România, nu doar în cele în care are sedii şi birouri, cum se întâmpla înainte de contextul crizei sanitare.

„Dacă înainte mergeam doar în oraşele în care sunt universităţi de profil, sau în cele în care aveam birourile, acum oferim oportunităţi pentru oamenii din toată ţara. Oameni care pot lucra de acasă. Iar prin eforturile de a crea o echipă de recrutare bună am reuşit să creştem foarte mult, în ciuda mediului foarte competitiv din Români“, a mai spus Andres Angelani.

El consideră că pandemia a ajutat la evoluţia inginerilor şi specialiştilor din domeniul IT&C care fără provocările aduse de contextul crizei sanitare nu ar fi evoluat la fel de rapid.

„Va fi încă un an cu noi provocări, însă vom fi mai puternici şi mai deştepţi pentru că vom acumula multe informaţii şi ne vom expune la multe noutăţi, pe care nu le-am fi întâlnit dacă nu era contextul pandemic. După pandemie cred că lucrurile vor sta diferit, pentru că vom încerca să preluăm tot ce ne-a fost util în contextul pandemic astfel încât să ne îmbunătăţim productivitatea şi activitatea după ce vom scăpa de acest context.“

Cognizant Technology Solutions România a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de peste 90 mil. euro (444,4 milioane de lei), înregistrând o creştere de aproximativ 23% comparativ de anul precedent, când compania înregistra afaceri de circa 73 mil. euro (360 milioane de lei), potrivit informaţiilor publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe.