ALEPH BUSINESS. Cum a ajuns Florin Enache, care voia să devină pilot militar, să creeze cel mai mare lanţ de bijuterii din România, Teilor. ”Cel mai bun sfat pe care l-a primit? De a separa acţionarul de conducerea executivă”. VIDEO

Autor: Irina Apetrii 23.01.2022

Pentru că a realizat că nu poate să devină pilot militar, Florin Enache a părăsit armata şi a intrat în afaceri, deschizând un magazin de bijuterii fără să înţeleagă aceastăă piaţă, ci doar simţind la vremea respectivă o nevoie şi un vid enorm pe acest segment de piaţă. La început nu s-a gândit niciodată că Teilor va ajunge cel mai mare lanţ de bijuterii din România şi că acum va începe expansiunea internaţională. Cel mai bun sfat pe care l-a primit în business a fost acela de a separa acţionarul de managementul executiv, ceea ce şi face în acest moment.

 

Ai terminat un liceu militar, cum de ai ajuns antreprenor?

Nu ştiu dacă businessul m-a ales pe mine sau eu am ales businessul. Imediat după absolvirea facultăţii erau nişte ani foarte flamboaianţi pentru societatea românească în 1998, chiar 1999. Am deschis primul magazin de bijuterii pe strada Teilor, care ulterior a dat şi denumirea businessului.

 

De ce tocmai bijuterii?

După terminarea liceului, am dorit să devin pilot militar şi am avut o problemă la coloană, am fost şi operat şi nu m-au acceptat la Boboc. Şi mi-am spus că dacă nu o să devin pilot militar, probabil o să-mi încerc şansa în altă parte şi m-am întors la viaţa civilă. Am terminat o facultate de profil economic, iar după absolvirea facultăţii, am deschis acest magazin, neînţelegând sub nicio formă piaţa de bijuterii. Am simţit la vremea respectivă o nevoie şi un vid enorm de bijuterii pe piaţă, pentru că în perioada comunistă cred că erau interzise. La vremea respectivă, businessul era un magazinaş care nu depăşea 15 metri pătraţi. Îmi amintesc că mă uitam pe geam şi în faţă era indicatorul pe care scria Strada Teilor şi mi-a venit o revelaţie referitoare la nume – pentru a face magazinul mai uşor de găsit de clienţii din Piteşti. Aşa a şi fost.

 

Când a venit expansiunea Teilor?

Mult mai târziu. Ajunsesem într-o industrie pe care încercam din răsputeri să o înţeleg din ce în ce mai bine şi nu prevedeam succesul care avea să vină după 10 ani, pentru că expansiunea mare a brandului Teilor a început în anul 2008-2010, când am început să deschidem câteva magazine în afara judeţului Argeş. Am deschis în Sibiu, pe o stradă pietonală care era foarte aglomerată în weekend şi apoi încă un magazin în Craiova. Bucureştiul mi se părea o piaţă extrem de competitivă şi nu am încercat prima dată aici, dar primul magazin în centrul comercial a fost deschis în 2013 în Băneasa.

 

Faptul că ai terminat un liceu militar te-a ajutat în business?

Sunt disciplinat, sunt extrem de curajos şi uneori duc lucrurile la extrem. Nu îmi dau seama dacă are legătură cu ADN-ul meu şi cu profilul meu interior apetitul acesta pentru risc, dar consider că pentru un antreprenor, curajul este absolut esenţial. Dincolo de echipele din spate şi de inteligenţa emoţională pe care trebuie să o ai atunci când construieşti echipe, cred că apetitul pentru risc face diferenţa.

 

Care a fost cea mai dificilă decizie pe care a trebuit să o iei?

Cred că e un cumul de decizii pe care le-am luat. Nu-mi amintesc de o decizie extrem de dificilă, ci de o decizie care şi-a pus amprenta asupra mea ca antreprenor, dar şi asupra brandului. A fost decizia de a aduce businessul la nivel internaţional. Este o provocare uriaşă şi pentru echipa de management şi pentru CEO-ul companiei, dar şi pentru mine ca antreprenor.

 

Cât ai investit în cele cinci magazine?

Investiţia medie cu un magazin cu stoc de marfă depinde de suprafaţă. Între 800 şi 1,4 milioane de euro/magazin.  Asta înseamnă că ducem între 10 şi 16 milioane de euro pe an, doar în dezvoltare.  În următorii 5 ani avem ca obiectiv încă 10, 12 magazine noi.

 

Când ai avut primul milion de euro datorie?

M-am întâlnit cu cineva şi nu-mi amintesc foarte bine ce mi-a spus, dar a fost foarte interesant. Îmi spunea că o companie începe să crească atunci când e confortabil să se împrumute. Cred că eu am început timpuriu, în anii 2002 – 2003 - 2004.

 

Cum este să dormi cu datorii de 10 milioane de euro?

Grupul nostru are cu mult peste. Datoriile reprezintă un număr, dacă nu este raportat la altceva. Datoriile raportate la patrimoniul companiei sunt relativ mici, adică evaluarea de piaţă. Datoria e un număr în sine. Nu reprezintă nimic, atâta timp cât nu o raportezi la valoarea businessului.

 

Care este relaţia ta cu banii?

Am o viaţă destul de normală, relativ simplă raportată la businessul pe care îl deţinem, aşa că banii sunt importanţi pentru mine doar prin prisma faptului că ne dezvoltăm şi că putem să construim în continuare brandul Teilor global, aşa cum ne-am şi propus şi cum o facem.

 

Când ai intrat pentru prima data într-un magazin Tiffany şi care este diferenţa faţă de Teilor?

În 2003. A fost copleşitor la vremea respectivă, în acest moment pot să spun cu confort că designul şi percepţia pe care o are un client atunci când intră în magazinul Teilor acum şi unul Tiffany referitoare la diferenţe este absolut cu mult mai mică. Noi nu avem 150 de ani, dar poate că peste încă cinci generaţii, Teilor va avea şi renumele care îl va face să devină un brand.

VedeţI AICI VIDEO cu Florin Enache 

 

 

Citiţi pe Business MAGAZIN articolul integral