O nouă criză a energiei şi criza valutară aduc industria Turciei în prag de colaps

Autor: Catalina Apostoiu 26.01.2022

Turcia se confruntă cu o criză dramatică a energiei după ce Iranul a anunţat că-şi reduce livrările de gaze către aceasta din cauza unor probleme tehnice. În urma anunţului, ţara a decis să reducă livrările de electricitate către industrie, forţând unii construc­tori auto să-şi suspende producţia şi ameninţând să-i afecteze exporturile, o sursă vitală de valută. Turcia este prinsă în acelaşi timp într-o criză a lirei, întâmpinând dificultăţi în a-şi plăti facturile pentru importurile de energie, în special în contextul creşterii dramatice a preţurilor.

Imediat după anunţul Iranului, compania naţională Botas a cerut producătorilor industriali să-şi reducă consumul de gaze cu 40%. Pe 22 ianuarie, compania de transport de electricitate, de stat, a ţării a informat zonele industriale că utilizarea electricităţii trebuie restricţionată la iluminat şi încălzire pe o perioadă de „cel puţin“ trei zile.

Botas a trimis mai apoi e-mailuri producătorilor din industriile farma, cărnii şi laptelui informându-i că reducerile de gaze nu se vor mai aplica în cazul acestor industrii începând cu 24 ianuarie, relatează Intellinews.

Producţia de pâine nu a fost însă exceptată.

Potrivit Intellinews, gazele iraniene nu reprezintă o parte însemnată din consumul de gaze al Turciei, inclusiv pentru generarea de electricitate şi prin urmare o astfel de criză dramatică nu poate fi pusă exclusiv pe seama anunţului Iranului.

Este pentru prima dată când companiile industriale din Turcia se confruntă cu reduceri de electricitate de o asemenea amploare, notează Bloomberg.

Industria reprezintă aproape un sfert din PIB-ul ţării şi aproape 10% din forţa de muncă a acesteia lucrează în peste 300 de zone industriale.

Renault a anunţat că-şi va anunţa producţia la uzina din Bursa pentru 15 zile, reducerile de energie suprapunându-se peste criza mondială a semiconductoarelor cu care industria auto se confruntă deja. Sectorul auto al Turciei este cel mai mare exportator al ţării, reprezentând 11% din exporturile totale ale ţării în 2021.

O suspendare pe trei zile a producţiei ar costa industria auto a Turciei un miliard de dolari, a declarat Albert Saydam, preşedinte al asociaţiei din industrie TAYSAD, pentru Intellinews.

„Companiile din industrie sunt nedumerite, uimite, descumpănite. Nu ştie nimeni sau nu precizează nimeni care este soluţia şi când ar putea veni aceasta“, arată Mujdat Kececi, director al camerei industriei din provincia Denizli.

„Toţi suntem şocaţi“, declară la rândul său Mustafa Gultepe, preşedinte al asociaţiei exportatorilor de îmbrăcăminte din Istanbul.

Criza energetică ar putea şterge 250 milioane de dolari pe săptămână din exporturile de îmbrăcăminte, în timp ce exportatorii din sector ar putea pierde clienţii care s-au reorientat recent dinspre China spre Turcia, potrivit lui Gultepe.

Producătorii de oţel şi cei de sticlă vor suferi la rândul lor costuri majore pe fondul deficitului de energie.