Cele mai responsabile companii din România. Tiberiu Stoian, fondator al Exonia: În 2021, bazat pe creşterea consumului clienţilor noştri, am înregistrat mai mult decât o dublare a cifrei de afaceri. Conform rezultatelor financiare pe care urmează să le publicăm, avem o creştere de 115% a cifrei de afaceri pentru anul precedent raportat la 2020

Autori: Alexandra Matei , Ioana Matei 27.01.2022

♦ Exonia este un business care se ocupă cu producţia de sacoşe biodegradabile din hârtie, personalizate cu logourile clienţilor şi se adresează atât consumatorilor formaţi din lanţuri mari de retail, cât şi celor mai mici ♦ Compania are în plan investiţii în trei noi linii tehnologice, care vor ajuta la creşterea capacităţii de producţie cu 350% ♦ Investiţiile din următorii doi ani se vor ridica la 9 milioane de euro.

Exonia, un business care se ocupă de producţia de sacoşe biodegradabile din hârtie, a înregistrat în 2021 o creştere a cifrei de afaceri de 115% faţă de anul precedent. În 2020, cifra de afaceri s-a ridicat la peste 11,3 mil. lei, potrivit rezultatelor raportate de  companie la Ministerul de Finanţe.

Rezultatul din 2021 a venit odată cu creşterea consumului clienţilor companiei şi a fost facilitat de legislaţia europeană care încurajează folosirea ambalajelor biode­gradabile, a explicat Tiberiu Stoian, fondator al Exonia, în cadrul emisiunii Cele mai responsabile companii din România, un proiect ZF şi BM susţinut de BAT România.

„Legislaţia ne-a ridicat mingea la fileu şi acesta este unul dintre motivele pentru care chiar anul trecut am înregistrat nişte rezultate oarecum spec­ta­culoase din punctul de vedere al indicatorilor noştri. În primul rând, ne-am bucurat destul de mult că într-un singur an, bazat pe creşterea con­su­mu­lui clienţilor noştri, şi în special în zona de livrări tip HoReCa, am înregistrat mai mult decât o du­blare a cifrei de afaceri. Conform rezultatelor finan­ciare pe care urmează să le publicăm, avem o creş­tere de 115% a cifrei de afaceri pentru anul pre­cedent raportat la anul 2020. De asemenea, in­d­icatorul profitabilitate la noi a crescut foarte mult fiindcă ne-am optimizat producţia şi am fost atenţi la problemele legate de această pandemie, această cri­ză sanitară, care a dus la o criză a disponibilităţii de materii prime în cantităţi suficiente, şi pe baza fap­tului că a crescut consumul foarte mult din pri­cina reorientării clienţilor, dar şi a creşterilor pe anu­mite domenii, cum ar fi livrările la domiciliu“, a detaliat acesta.

Tiberiu Stoian este un antreprenor cu experienţă, întrucât şi-a început activitatea şi a pornit diverse investiţii în jurul anilor 2000. În prezent, are investiţii în domeniul IT, turism, dar în ultimul timp pune accent pe ambalajele sustenabile biodegradabile.

Mai exact, prin intermediul businessului Exonia, se ocupă de producţia de sacoşe biodegradabile din hârtie, personalizate cu logourile clienţilor şi se adresează atât consumatorilor formaţi din lanţuri mari de retail, cât şi celor mai mici, care vor să folosească o alternativă sustenabilă pentru a transporta produsele către utilizatorii finali.

Producţia a început în 2010, cu sacoşe din mase plastice, îşi aminteşte antreprenorul, însă odată ce politicile Uniunii Europene s-au îndreptat către descurajarea consumului de plastic, compania pivotat mare parte din producţie către ambalajele prietenoase cu mediul înconjurător.

Un moment important în activitatea de producţie a venit odată cu schimbarea legislaţiei şi introducerea unor reglementări noi referitoare la categoriile de sacoşe care pot fi vândute pe piaţa naţională. Tiberiu Stoian îşi aminteşte că în 2011 Exonia a fost prima companie din România care a introdus pe piaţă o sacoşă biodegradabilă, fabricată dintr-o polietilenă standard în care se introducea un aditiv, care în decurs de aproximativ şase luni, o distrugea.

După ce conducerea companiei a studiat deciziile UE şi strategiile de dezvoltare pe termen mediu şi lung, a hotărât să se orienteze spre producţia sacoşelor din hârtie, care reprezintă o alternativă la sacoşele din plastic

Aşadar, Exonia a pus în funcţiune o fabrică de ambalaje biodegradabile din hârtie în 2020, în urma unor investiţii de peste 3,6 milioane de euro.

În prezent, fabrica lucrează la capacitate maximă şi, după cum spune Tiberiu Stoian, nu mai poate primi comenzi. Însă, au început să facă rezervări pentru capacitatea de producţie extinsă, de la jumătatea anului 2023. „Preluăm comenzi cu termen de livrare 1,5 ani.“

Compania are în plan investiţii în trei noi linii tehnologice, care vor ajuta la creşterea capacităţii de producţie cu 350%, afirmă antreprenorul.

Un dezavantaj în acest business este faptul că în România nu mai există nicio fabrică la momentul actual care să producă hârtie, astfel că aceasta este importată din ţări precum Spania, Finlanda, Estonia şi Norvegia, precizează el.

Cele mai mari provocări ţin de materia primă primită, astfel că, subliniază acesta, este nevoie de discuţii cu producătorii de hârtie pentru a se asigura că au capacitatea de a livra cel puţin 1.000 de tone de hârtie în cel mult două luni. În contextul în care businessul va ajunge la acest nivel, va deveni cel mai mare producător de ambalaje de hârtie din Europa Centrală şi de Est, afirmă Stoian.

În prezent, se lucrează la identificarea a doi sau trei producători în vederea semnării unor contracte de furnizare pentru extinderea capacităţii de producţie.

„În domeniul nostru de activitate scalabilitatea poate fi foarte ridicată, cu două condiţii: să avem resurse financiare suficiente şi să avem la dispoziţie un parc de utilaje mai mare. Mai este o condiţie, anume să avem personal specializat pentru toate aceste utilaje noi, dar deja lucrăm la asta. Am început să facem angajări şi avem în specializare câţiva operatori care vor „pilota“ noile utilaje pe care le vom instala din ianuarie 2023.“

Tiberiu Stoian susţine că investiţiile planificate pentru următorii doi ani se vor ridica la 9 milioane de euro.

În momentul de faţă, mai spune fondatorul Exonia, compania se află în discuţii cu un broker pentru a accesa finanţare prin Bursa de Valori Bucureşti (BVB) şi, în acelaşi timp, vizează o emitere de acţiuni într-o emisiune privată anterioară listării la BVB.

În România, sacoşele din plastic nu sunt interzise la comercializare sau la producţie, în schimb, există anumite reglementări specifice.

Astfel, în acest moment, nu mai există sacoşe din plastic gratuite, din cauza costului mai mare de producţie. Este impusă o grosime mai mare a sacoşei, explică Tiberiu Stoian, prin urmare costul este mai ridicat. Folosirea sacoşelor din plastic este taxată, de asemenea, iar această ecotaxă, de 1,5 lei/bucata de sacoşă, se plăteşte către Fondul de Mediu şi creşte cu cel puţin 50% preţul unei sacoşe.

El crede că în maximum cinci ani, sacoşele din plastic vor fi interzise la comercializare şi în România, aşa cum s-a întâmplat, spre exemplu, în Italia.

În ceea ce priveşte reciclarea, el spune că aceasta ar fi cheia când vine vorba de reducerea de utilizare de materii prime, dar în acelaşi timp, de reducere pe termen lung inclusiv a costului de fabricaţie pentru aceste ambalaje şi inclusiv pentru problemele legate de colectarea selectivă.

Începând cu luna martie a acestui an, antreprenorul anunţă că se va lansa pe piaţă un program naţional de reciclare şi de colectare a sacoşelor din hârtie. „Sperăm ca în România să reuşim să implementăm un sistem de reciclare a deşeurilor de ambalaje măcar cu 40 ani mai târziu“, a mai spus Tiberiu Stoian.